Vývojová psychologie. I., Dětství a dospívání / Marie Vágnerová SYSNO 1028620, přírůstkové číslo 6283 Seznam obrázků v dokumentu: Malý kojenec vidí ostře jen hračky, které jsou blízko, ale obličeje rodičů, vzdálené přibližně 1,5 m, jsou neostré. Okolní svět se z pohledu malé postavičky batolete jeví jinak než dospělému. Batole dosahuje jen do výše jeho nohou. Dvouletého chlapce zaujal velký kus dřeva, který téměř nemohl zvednout (poté se jej snažil za každou cenu nacpat do malého batohu). Odhad relace velikosti není v tomto vku ještě příliš přesný. Pozornost batolete upoutává nejvíc to, co je na úrovni jeho výšky: venku jsou to kola aut, ale i různé odpadky, ležící na zemi. Pro malé dítě jsou běžné objekty často obtížně dostupné, ale o to zajímavější. Z pohledu batolete vypadají schody jako obrovská hradba, kterou lze jen těžko zdolat. Vývoj kresby lidské postavy v předškolním věku. Kresba pána, který byl teprve dodatečně oblečen. Mladší předškolák vidí dospělého člověka poněkud zkresleně, dívá se na něho vzhůru, a proto se mu jeví jeho nohy relativně dlouhé. Je možné, že právě z tohoto důvodu kreslí děti předškolního věku lidskou postavu s nepatrným tělem a dlouhýma nohama. Rodinu kreslí děti předškolního věku nejčastěji jako skupinu nediferencovaných postaviček. Kresba rodiny, kde se již objevuje náznak nějaké společenské aktivity, možná výletu autem. V kresbě pána 4letého chlapce je zdůrazněna jeho pohlavní identita. Dívčí kresby mají rovněž své typické znaky, zdůrazňující jejich genderovou identitu. Sedmiletý chlapec již dovede ve své kresbě ztvárnit zážitek z výletu. Kresba rodiny jako hravého společenství. Kresba rodiny jako domácího společenství, kde má každý člen svou roli. Matka bývá nejčastěji zobrazená ve své typické ženské roli – vykonávající nějakou domácí práci. Matka bývá vzácněji zobrazena i odpočívající. Otec bývá zobrazován při odpočinku, obvykle doma. Otec nakreslen jako pracující, ale při typicky mužské aktivitě. Otec, který opustil rodinu, není vždycky milován, jak je zřejmé z kresby 10leté dívky. V autoportrétech chlapců jsou zřejmé genderově typické znaky. V autoportrétech dívek je rovněž zřejmé genderově typické znaky. Kresba rodiny dospívajícího chlapce je pojata poněkud zlehčujícím způsobem, jak je pro tento věk běžné. Kresba starší sestry zdůrazňuje její genderovou identitu a nejspíš i její koncentraci na zevnějšek, tak jak ji dospívající bratr chápe. Kresba sourozenců začarovaných do nějakého zvířete svědčí o tendenci dospívajících ke karikování jejich vlastností. Autoportrét dospívající dívky. Autoportrét dospívajícího chlapce zdůrazňuje jeho zálibu ve sportu. Autoportrét dospívajícího chlapce, pro něhož je aktuálně důležité zvládnutí hry na kytaru, která zvýší jeho prestiž ve skupině.