Encyklopedický atlas hudby / Ulrich Michels SYSNO 708055, přírůstkové číslo 4972 Seznam obrázků v dokumentu: Obrázek 1: Dílčí disciplíny, pomocné a příbuzné vědy Obrázek 2: Obr A – Harmonické chvění ladičky Obrázek 3: Obr. B – Šíření podélné vlny Obrázek 4: Obr. C – Skládání vlnění Obrázek 5: Obr. D – Stojatá příčná a podélná vlna Obrázek 6: Obr. E – Chvění strun a vzdušných sloupců Obrázek 7: Obr. F – Nakmitávání a dokmitávání při shodné vlnové délce Obrázek 8: Obr. A – Oscilogramy a akustická spektra Obrázek 9: Obr. B – Spektra hudebních nástrojů Obrázek 10: Obr. D – Odraz zvuku Obrázek 11: Obr. A - Ucho Obrázek 12: Obr. B – Deformace na bazální membráně při různých frekvencích Obrázek 13: Obr. C – Sluchové pole Obrázek 14: Obr. A – Teorie vnímání konsonance a disonance Obrázek 15: Obr. B – Tónová výška a tónová kvalita Obrázek 16: Obr. A – Hrtan a postavení hlasivek Obrázek 17: Obr. B – Frekvenční rozsah hlasu Obrázek 18: Obr. C – Tvorba tónu (periodické otvírání a zavírání hlasivek) Obrázek 19: Obr. D – Rezonanční prostory Obrázek 20: Obr. E – Samohláskové polohy v rovině prvních dvou formantů Obrázek 21: Obr. F – Crescendující a decrescendující tón s podílem nosné frekvence 3000 Hz Obrázek 1: Nástroje symfonického orchestru a jejich rozsahy Obrázek 2: Obr A – Dělení idiofonů podle způsobu hry Obrázek 3: Obr B – Idiofony rozeznívané bezprostředním úderem Obrázek 4: Obr. C – Paličky Obrázek 5: Obr. D – Paličkou rozeznívané idiofony Obrázek 6: Obr. A – Xylofony. Xylofon + korýtkový xylofon Obrázek 7: Obr. B – Metalofony Obrázek 8: Obr. C – Trubicové zvony Obrázek 9: Obr. D – Paličkami rozezvučované deskové idiofony Obrázek 10: Obr. A – Dřevěné bubny Obrázek 11: Obr. B – Dutinová chrastítka Obrázek 12: Obr. C – Zvony Obrázek 13: Obr. D – Závěsná chrastítka Obrázek 14: Obr. E – Škrabky a řehtačky Obrázek 15: Obr. F – Rámová chrastítka Obrázek 16: Obr. G – Tónové rozsahy idiofonů Obrázek 17: Obr. A – Systematika membranofonů Obrázek 18: Obr. B – Dvoublánové bubnové membranofony Obrázek 19: Obr. C – Ruční membranofony Obrázek 20: Obr. D – Pedálový tympán Obrázek 21: Obr. E – Rozsahy membranofonů Obrázek 22: Obr. A – Systematika chordofonů Obrázek 23: Obr. B – Hudební tyč a luk Obrázek 24: Obr. C – Deskové chordofony s hmatníkem Obrázek 25: Obr. D – Deskové chordofony bez hmatníku Obrázek 26: Obr. A – Rané uspořádání kláves nejnižší oktávy Obrázek 27: Obr. B – Klavichord Obrázek 28: Obr. C – Trsací klávesové nástroje Obrázek 29: Obr. D – Kladívková mechanika Obrázek 30: Obr. E – Naladění temperované oktávy podle ladičského kvintového kruhu Obrázek 31: Vysvětlivky Obrázek 32: Obr. A – Viola d’amore a její ostrunění Obrázek 33: Obr. B – Pošety Obrázek 34: Obr. C – Fidula Obrázek 35: Obr. D – Lira da braccio Obrázek 36: Obr. E – Změny ve stavbě smyčcových nástrojů Obrázek 37: Obr. F – Ladění strun Obrázek 38: Obr. G – Viola da gamba Obrázek 39: Obr A – Housle Obrázek 40: Obr. B – Vývoj smyčce až po tourtovský typ Obrázek 41: Obr. C – Houslová rodina Obrázek 42: Obr. D – Ladění a rozsahy nástrojů hudební rodiny Obrázek 43: Obr. A – Cetera Obrázek 44: Obr. B – Mandola (15. st.) Obrázek 45: Obr. C – Mandolína Obrázek 46: Obr. D – Loutna Obrázek 47: Obr. E – Theorba (krk) a chitarrone Obrázek 48: Obr. F – Ladění a rozsahy drnkacích nástrojů Obrázek 49: Obr. A – Banjo Obrázek 50: Obr. B – Balalajka Obrázek 51: Obr. C – Kytara Obrázek 52: Obr. D – Sedmipedálová harfa s dvojitým zářezem, vzhled, uspořádání pedálů, zkracování strun Obrázek 53: Obr. E – Ladění a rozsahy drnkacích nástrojů Obrázek 1: Obr. B – Zvukové oblasti přirozených nástrojů Obrázek 2: Obr. C – Nátrubky Obrázek 3: Obr. D – Transponující nástroje Obrázek 4: Obr. E: Funkce ventilů Obrázek 5: Obr. A – Přirozené, dírkové a klapkové rohy Obrázek 6: Obr. B – Hlavní tvarové typy křídlovkových nástrojů a tub Obrázek 7: Obr. C – Poměry menzur Obrázek 8: Obr. D – Rozsahy Obrázek 9: Obr. A – Tvary trompet, invenční roh a nástrčková trompeta Obrázek 10: Obr. B – Trubka in B se zákružkovým strojivem a schéma jejích ventilů Obrázek 11: Obr. C - Jazzová trubka in B s périnetovským strojivem a schéma jejích ventilů Obrázek 12: Obr. D – Poměry velikostí a ohýbání trubice Obrázek 13: Obr. E – Schéma a polohy pozounu Obrázek 14: Obr. F – Rozsahy Obrázek 15: Obr. A – Zobcová flétna Obrázek 16: Obr. B – Okarína Obrázek 17: Vysvětlivky Obrázek 18: Obr. C – Příčná flétna. 17. a 18. stol. a Boehmova flétna, 19. stol. Obrázek 19: Obr. D – Uspořádání dírek a klapek Boehmova systému Obrázek 20: Obr. E – Rozsahy Obrázek 21: Obr. A – Tvar plátkových nástrojů Obrázek 22: Obr. B – Jedno- a dvouplátky Obrázek 23: Obr. C – Klarinetové rejstříky in C Obrázek 24: Obr. D – Dudy Obrázek 25: Obr. E – Rozsah Obrázek 26: Obr. A – Varhany. Řez a čelní pohled, schematicky Obrázek 27: Obr. B – Tvary píšťal Obrázek 28: Obr. C – Zdánlivě symetrické uspořádání píšťal Obrázek 29: Obr. D – Retné a jazýčkové píšťaly Obrázek 30: Obr. E – Rejstřík. Řada harmonických tónu C, délka píšťal ve stopách a základní typy rejstříků Obrázek 31: Obr. F – Zásuvka Obrázek 32: Obr. A – Diatonická ústní harmonika v C dur, uspořádání tónů a dechová technika Obrázek 33: Obr. B – Akordeon. Řez nástrojem Obrázek 34: Obr. C – Diskantová postávka Obrázek 35: Obr. D – Směry vzduchového proudu u akordeonu Obrázek 36: Obr. E – Basová postávka. Uspořádání knoflíkových řad (při 48 knoflících) a schéma hláskových kombinací (pětioktávové) Obrázek 37: Obr. A – Elektromagnetický snímač u kytary Obrázek 38: Obr. B – Obecné schéma zvukové syntézy Obrázek 39: Obr. C – Schéma součtové syntézy Obrázek 40: Obr. D – Schéma rozdílové syntézy Obrázek 41: Obr. E – Schéma modulační syntézy Obrázek 42: Obr. A – Schéma analogových elektronických varhan Obrázek 43: Obr. B – Blokové schéma Thereminu Obrázek 44: Obr. C – Část transparentního kotouče fotoelektrických varhan Obrázek 45: Obr. D – Rotační generátor elektrofonických varhan Obrázek 46: Obr. E – Elektrické filtry Obrázek 47: Obr. F – Schéma sampleru Obrázek 48: Obr. A – Klasicistní symfonický orchestr, staré rozsazení Obrázek 49: Obr. B – Orchestřiště, Bayreuth, průřez Obrázek 50: Obr. C – Velký symfonický orchestr, nové rozsazení Obrázek 1: Obr. A – Notace tónové výšky Obrázek 2: Obr. B – Klíče Obrázek 3: Obr. C – Změny tónových výšek pomocí posuvek Obrázek 4: Obr. D – Hodnoty not a pomlk Obrázek 5: Obr. E – Stejnoměrné dělení jedné noty Obrázek 6: Obr. F – Prodloužení noty pomocí ligatury a tečky Obrázek 7: -obr. G – Vztah času, počítací doby a hodnoty not Obrázek 8: Obr. A – Provozovací praxe mezi notací a zvukem Obrázek 9: Obr. B – H. Schütz, Exequien, rozestavění sborů Obrázek 10: Obr. E – Operní orchestr Drážďany Obrázek 11: Obr. A – Diatonicky-chromatický enharmonický tónový systém Obrázek 12: Obr. B – Intervaly Obrázek 13: Obr. A – Durová stupnice Obrázek 14: Obr. B – Kvintový kruh Obrázek 15: Obr. C – Mollová stupnice Obrázek 16: Obr. D – Paralelní tóniny Obrázek 1: Obr. A – Číselné proporce antické intervalové teorie Obrázek 2: Obr. B – Pythagorejský systém kvintové příbuznosti Obrázek 3: Obr. C – Řada harmonických Obrázek 4: Obr. A – Církevní stupnice Obrázek 5: Obr. B – Pythagorejské komma a jeho temperování Obrázek 6: Obr. C – Terciové příbuznosti. S libovolnou enharmonickou záměnou Obrázek 7: Obr. A – Postup hlasů a souzvuk ve vícehlasé sazbě Obrázek 8: Obr. A – Předchůdci kontrapunktu (schematicky) Obrázek 9: Obr. B – Čtyřnásobný kontrapunkt v oktávě 1 Obrázek 10: Obr. A – Prvky hudební formy 2, A. Webern, koncert pro devět nástrojů, op. 24, 1. věta Obrázek 11: Obr. B – Členění utvářející formu Obrázek 12: Obr. A – Písňové formy Obrázek 13: Obr. B – Rondové formy 1 Obrázek 1: Obr. C – Formová schémata árií Obrázek 2: Obr. A – Schéma a expozice fugy Obrázek 3: Obr. B – Vícenásobné fugy Obrázek 4: Obr. C – Permutační fuga, J.S. Bach, Kantáta BWV 182 Obrázek 5: Obr. C – Cykly charakteristických kusů, R. Schumann, Carnaval op.9 Obrázek 6: Obr. A – Notace chorálu Obrázek 7: Obr. B – Liturgická recitace (accentus), melodický model pašijí Obrázek 8: Obr. C – Responsoriální zpěv (concentus), alleluia „Posuisti“ Obrázek 9: Obr. A – Přísný kánon, tříhlasý Obrázek 10: Obr. D – Směr pohybu comesu Obrázek 11: Obr. A – Raná italská sólová kantáta, Grandi (1620) Obrázek 12: Obr. B – Pořadí vět v Bachových kantátách Obrázek 13: Obr A – Dva koncertantní principy Obrázek 14: Obr. B – Ritornelová forma sólového barokního koncertu Obrázek 15: Obr. C - Modifikovaná sonátová forma klasického koncertu Obrázek 16: Obr. C – Pozdní madrigal, C. Monteverdi, Lamenti d’Arianna, 1. část Obrázek 17: Obr. A – Vznik moteta Obrázek 18: Obr. B – Moteto s cantem firmem, Josquin Desprez, In pace Obrázek 19: Obr. C – Proimitované moteto, O. di Lasso, Jubilate Deo (žalm 100) Obrázek 20: Obr. A – Ordinarium missae Obrázek 21: Obr B – Výstavba mše Obrázek 22: Obr. C – Requiem Obrázek 23: Obr. A – Raná opera Obrázek 24: Obr. B – Dramatizovaná číslovaná opera, opera buffa, W. A. Mozart, Figarova svatba, výstavba II. dějství Obrázek 25: Obr. C – Hudební drama R. Wágnera bez uzavřených hudebních čísel, Tristan a Izolda, II. dějství, pořadí scén a začátek Isoldina partu Obrázek 26: Obr. A – J. S. Bach, Vánoční oratorium Obrázek 27: Obr. B – J. Haydn, Stvoření Obrázek 28: Obr. B – Neapolská sinfonia, schéma Obrázek 29: Obr. C – Klasická ouvertura, W. A. Mozart, Únos ze Serailu, kombinace neapolské operní sinfonie a sonátové formy se vztahem k opeře Obrázek 1: Obr. A – Motetové pašije Obrázek 2: Obr. C – Pašijové oratorium Obrázek 3: Obr. A – Diskantová píseň 14. století, kantilénová věta, refrénové formy a sazby Obrázek 4: Obr. A – Formy toccaty Obrázek 5: Obr. B – Hlavní typy preludií u J.S. Bacha, Dobře temperovaný klavír I Obrázek 6: Obr. C – Tóninové uspořádání preludií Obrázek 7: Obr. D - Ovlivnění formy průběhem obsahu, Smetana, Vltava Obrázek 8: Obr. D – Rytmus textu a melodie řeči v recitativu, C. M. Weber, Čarostřelec, II, 2 Obrázek 9: Obr. A – Řazení vět v serenádě, W.A. Mozart, Haffnerova serenáda č.1, KV 250 a č.2 Obrázek 10: Obr. B – Forma menuetu s triem, W.A. Mozart, Malá noční hudba, KV 525 Obrázek 11: Obr. C – Příklady obsazení serenád Obrázek 12: Obr. A – Sonáta jako cyklus vět, hlavní typy Obrázek 13: Obr. B – Obsazení triové sonáty a jejích pokračovatelů Obrázek 14: Obr. C – Sonátová forma, L. v. Beethoven op. 2, č.1, hlavní věta Obrázek 15: Obr. B – Sonata da camera, A. Corelli, op. 4, I-III, pořadí vět Obrázek 16: Obr. C – Klavírní suita u Bacha, výstavba cyklů a pořadí vět Obrázek 17: Obr. D – Orchestrální suita (Ouvertura), J.S. Bach, Ouverture č.2, pořadí vět Obrázek 18: Obr. A – Neapolská operní sinfonia, pořadí částí a modulační plán první části Obrázek 19: Obr. B – Symfonie klasicismu, pořadí vět Obrázek 20: Obr. C – Romantická programní symfonie, H. Berlioz, Fantastická symfonie op. 14, sled vět a leitmotiv Obrázek 21: Taneční rytmy, typy tanců, historická situace Obrázek 22: Obr. A – Melodické variace, W. A. Mozart, Variace na „Ah, vous dirai je, Maman“ KV 265 Obrázek 23: Obr B – Ostinátní variace, J. S. Bach, Chaconna z Partity d moll pro sólové housle Obrázek 1: Počátky hudebních projevů a velké starověké kultury Obrázek 2: Časová osa 3500-331 př.n.l. Obrázek 3: Obr. A – Sumerská stojací lyra ve tvaru býka Obrázek 4: Obr. A – Stojací lyra z Uru Obrázek 5: Obr. B – Sumersko-babylonská loutna Obrázek 6: Obr. C – Asyrská úhlová harfa Obrázek 7: Obr. C – Sumerské obloukové harfy Obrázek 8: Obr. D – Tympán Obrázek 9: Obr. E – Velký buben Obrázek 10: Časová osa 1700 př.n.l. – 100 n.l. Obrázek 11: Obr. A – Fénický orchestr, dvojitý šalmaj, lyra, tamburína Obrázek 12: Obr. C: Nástroje (semitská lyra) Obrázek 13: Obr. C: Nástroje (židovské šofáry) Obrázek 14: Časová osa 3500 př.n.l. – 0 Obrázek 15: Obr. A – Cheironomie, základní tón a kvinta Obrázek 16: Obr. B – Nástroje (oblouková harfa Staré a Nové říše) Obrázek 17: Obr. B – Nástroje (tympán) Obrázek 18: Obr. B – Nástroje (buben) Obrázek 19: Obr. B – Nástroje (sistrum iba) Obrázek 20: Obr. B – Nástroje (sistrum naos) Obrázek 21: Obr. B – Nástroje (podélná flétna) Obrázek 22: Obr. B – Nástroje (dvojitý šalmaj) Obrázek 23: Časová osa 3000 př.n.l. – 1500 n.l. Obrázek 24: Obr. A – Vlivy čtyř starých knih védů na hudbu páté knihy Obrázek 25: Obr. B – Styl védské zpěvné recitace (Rgvéd) Obrázek 26: Obr. D – Indická stupnice sa-gráma Obrázek 27: Časová osa 2000 př.n.l. – 1000 n.l. Obrázek 28: Obr. A – Systém dvanácti lü Obrázek 29: Obr. B – Čínská stupnice, pentatonika, kosmologický význam a heptatonické rozšíření Obrázek 30: Obr. D – Rozdělení nástrojů a jejich významy Obrázek 31: Časová osa 2000 př.n.l. – 0 Obrázek 32: Obr. A – Vývoj kitharodie Obrázek 33: Obr. B – Kitharodický nomos, struktura Obrázek 34: Obr. C – Terpandrovo rozšíření pětistrunné lyry Obrázek 35: Obr. D – Prozodická znaménka Obrázek 36: Obr. E – Nejdůležitější stopy Obrázek 37: A - Forminx Obrázek 38: B - Kolébková kithara Obrázek 39: C – Lyra Obrázek 40: D – Kithara s plektrem Obrázek 41: E – Barbiton Obrázek 42: F – Oblouková harfa Obrázek 43: G – Salpinx Obrázek 44: H – Dvojitý aulos Obrázek 45: J – Trigonon Obrázek 46: Obr. A – Řecká písmenná notace vokální a instrumentální hudby Obrázek 47: Obr. B – Euripides, Oresteia, 1. fragment, originál a přepis Obrázek 48: Obr. D – Proměna melodického cítění (nahrazení sestupného pohybu vzestupným) Obrázek 49: Obr. A – Diatonické systema teleion a mody Obrázek 50: Obr. B – Transponované škály (tonoi) podle Ptolemaia Obrázek 51: Obr. C – Tři tónorody v dórské kvartě Obrázek 52: Časová osa 600 př.n.l. – 800 n.l. Obrázek 53: Obr. A – Žesťové nástroje (tuba) Obrázek 54: Obr. A – Žesťové nástroje (cornu) Obrázek 55: Obr. A – Žesťové nástroje (bucina) Obrázek 56: Obr. A – Žesťové nástroje (lituus) Obrázek 57: Obr. B – Římské aulosy Obrázek 58: Obr. C – Severský carnyx a bronzový rok Obrázek 59: Obr. D – Vodní varhany (hydraulis), schéma a pohled a zezadu Obrázek 60: Obr. B – Psalmodie, struktura žalmové formule s antifonou a diferencemi Obrázek 61: Obr. C – Responsoriální psalmodie, milánský ritus Obrázek 62: Obr. D – Způsoby přednesu raně křesťanského zpěvu Obrázek 63: Obr. A – Hlavní epochy byzantské církevní hudby Obrázek 64: Obr. B – Kánon Obrázek 65: Obr C – Osm stupnic (oktoechos) a příklad chromatické stupnice ... (celkem 447) Seznam notových záznamů: Notový záznam 1: J. Brahms, Symfonie č.1, c moll, opus 68 Notový záznam 2: Abbreviatura Notový záznam 3: Opakování ligatury Notový záznam 4: Akcidentály Notový záznam 5: Glissando Notový záznam 6: Portamento Notový záznam 7: Obr. C – C. Monteverdi, Orfeova árie Notový záznam 8: Obr. D – A. Vivaldi, Largo jednoho z houslových koncertů Notový záznam 1: Obr. D – Kvartový akord Notový záznam 2: Obr. B – Běžný rozsah sborových hlasů Notový záznam 3: Obr. C – Intervaly Notový záznam 4: Obr. D – Způsoby pohybu hlasů Notový záznam 5: Obr. E – Zakázané postupy Notový záznam 6: Obr F – 5 způsobů kontrapunktu ve 2hlasé sazbě. Dle Fuxe Notový záznam 7: Obr B – Čtyřnásobný kontrapunkt v oktávě 2 Notový záznam 8: Obr. A – Trojzvuk Notový záznam 9: Obr. B – Příbuznost trojzvuků Notový záznam 10: Obr. C – Závěry a kadence Notový záznam 11: Obr. D – Charakteristické disonance Notový záznam 12: Obr. A – Alterované akordy Notový záznam 13: Obr. B – Mimotonální a střídavá dominanta Notový záznam 14: Obr. C – Modulace, diatonická, chromatická a enharmonická Notový záznam 15: Obr. D – Harmonická analýza Notový záznam 16: Obr. A – Nečíslovaný generálbas Notový záznam 17: Obr. B – Číslovaný generálbas Notový záznam 18: Obr. C – Časté formy obratů Notový záznam 19: Obr. D – Bachovský generálbas Notový záznam 20: Obr. E – Raný generálbas Notový záznam 21: Obr F – Plný generálbas Notový záznam 22: Obr. A – Čtyři podoby dvanáctitónové řady a její první transpozice. A Schönberg, Variace pro orchestr, op. 31 Notový záznam 23: Obr. B – Tvar tématu, variace a vrstvení řad. A. Schönberg, op. 31 Notový záznam 24: Obr. C – Štěpení řady. A. Schönberg, op. 26, řada, vedoucí a vedlejší hlas, prodleva Notový záznam 25: Obr. D – Všeintervalová řada. A.Berg, Lyrická suita, řada a dvanáctitónové pole v 1. taktu Notový záznam 26: Obr. E – Řada s trojzvukovými sledy, A.Berg, Houslový koncert Notový záznam 27: Obr. F – Řada se symetrickou vnitřní strukturou, A.Webern, Smyčcový kvartet op. 28 Notový záznam 28: Obr. A – Prvky hudební formy 1 Notový záznam 29: Obr. A – Barokní provádění. J.S.Bach, Braniborský koncert č.3, 1. věta Notový záznam 30: Obr. B – Klasický písňový typ. W.A.Mozart, Symfonie g moll KV 550, Finale, hlavní téma: osmitaktová perioda (věta) Notový záznam 31: Obr. C – Klasický vývojový typ, L.v.Beethoven, Sonáta op. 2 č.1 f moll, 1. věta, hlavní téma: osmitaktová perioda Notový záznam 32: Obr. B – Rondové formy 2 Notový záznam 1: Obr. A - Strofický bas jako variační model, Aria di Romanesca (podle Ortize, 1553) Notový záznam 2: Obr. B – Raná operní árie, C. Monteverdi, Lamento d’Arianne (1608) Notový záznam 3: Obr. A – Schéma a expozice fugy Notový záznam 4: Obr. A – Charakteristický titul, Fr. Couperin, Piéces de Clavecin (1713), Květinka neboli Něžná Nanetta Notový záznam 5: Obr. B - Tónomalba, R. Schumann, Dětské scény op. 15 (1838), Dítě usíná Notový záznam 6: Obr. B – Nekonečný kánon, čtyřhlasý, Francie, 13. století (?) Notový záznam 7: Obr. C – Smíšený kánon Notový záznam 8: Obr. D – Směr pohybu comesu Notový záznam 9: Obr. E – Proporční kánon, Pierre de la Rui, Missa L’hommé armé, Agnus Dei Notový záznam 10: Obr. C – Příklady motivů a rytmů z Bachových kantát, podle Alberta Schweitzera Notová záznam 11: Obr. B – Ritornelová forma sólového barokního koncertu Notový záznam 12: Obr. C - Modifikovaná sonátová forma klasického koncertu Notový záznam 13: Obr. A – Madrigal trecenta, Giovanni da Firenze, Angnel son biancho Notový záznam 14: Obr. B – Madrigal 16. století Notový záznam 15: Obr. D – Sólový madrigal s generálbasem, C. Monteverdi, Tempro la centra, výstavba a 2. sólová epizoda (začátek) Notový záznam 16: Obr. A – Vznik moteta, Lonc tens ai mon cuer Notový záznam 17: Obr. C – Hudební drama R. Wagnera Notový záznam 18: Obr. B – J. Haydn, Stvoření Notový záznam 19: Obr. A – Francouzská ouvertura 1, J. S. Bach, Ouvertura č. 2, schéma a hlavní témata Notový záznam 20: Obr. A – Francouzská ouvertura 2 Notový záznam 21: Obr. C – Klasická ouvertura Notový záznam 22: Obr. D – Moderní operní úvod, A. Berg, Vojcek Notový záznam 1: Obr. B – O. di Lasso, Matoušovy pašije Notový záznam 2: Obr. B – H. Schütz, Matoušovy pašije: evangelista Notový záznam 3: Obr. B – H. Schütz, Matoušovy pašije: vojáci Notový záznam 4: Obr. B – Tenorová píseň 15./16. století Notový záznam 5: Obr. C – Chanson 16. století, O. di Lasso, Bonjour mon coeur Notový záznam 6: Obr. D – „Lidová píseň“ 18. století, J.A.P. Schulz, Der Mond ist aufgegangen (Claudius) Notový záznam 7: Obr. E – Německá umělá píseň 19. století, Fr. Schubert, Markéta u přeslice (Goethe) Notový záznam 8: Obr. B - Hlavní typy preludií u J.S. Bacha, Dobře temperovaný klavír I Notový záznam 9: Obr. A – Zprostředkování sluchových vjemů, hrom a hlasy ptáků Notový záznam 10: Obr. B – Tónová symbolika, obrazná a asociativní Notový záznam 11: Obr. C – Vyjádření nálady, M. Musorgskij, Obrázky z výstavy, Starý hrad Notový záznam 12: Obr. D – Ovlivnění formy průběhem obsahu, Smetana, Vltava Notový záznam 13: Obr. A – Florentský deklamační styl, G. Caccini, Euridice (1600) zpráva poselkyně Notový záznam 14: Obr. B – Recitativ secco (68) a accompagnato (69), J. S. Bach, Matoušovy pašije Notový záznam 15: Obr. C – Recitativ secco v parlandovém stylu, W. A. Mozart, Figaro, III, 5 Notový záznam 16: Obr. D – Rytmus textu a melodie řeči v recitativu, C. M. Weber, Čarostřelec, II, 2 Notový záznam 17: Obr. B - Forma menuetu s triem, W.A. Mozart, Malá noční hudba, KV 525 Notový záznam 18: Obr. C – Sonátová forma, L. v. Beethoven op. 2, č.1, hlavní věta Notový záznam 19: Obr. A – Spojování tanců do párů, Ch. Demantius, Tänze (1601 Notový záznam 20: Obr. B – Symfonie klasicismu, pořadí vět, J. Haydn, Symfonie č. 94, G dur, forma 1. věty Notový záznam 21: Obr. C – Romantická programní symfonie, H. Berlioz, Fantastická symfonie op. 14, sled vět a leitmotiv Notový záznam 22: Obr. A – Melodické variace, W. A. Mozart, Variace na „Ah, vous dirai je, Maman“ KV 265 Notový záznam 23: Obr B – Ostinátní variace, J. S. Bach, Chaconna z Partity d moll pro sólové housle Notový záznam 1: Obr. B – Melodické styly biblické zpěvné recitace Notový záznam 2: Obr. A – Cheironomie, základní tón a kvinta Notový záznam 3: Obr. B – Styl védské zpěvné recitace (Rgvéd) Notový záznam 4: Obr. C – Příklad modálního zpěvu ve stylu školy Kauthama (Sámavéd) Notový záznam 5: Obr. B - Čínská stupnice, pentatonika, kosmologický význam a heptatonické rozšíření Notový záznam 6: Obr. C – Pochod ke vstupu císaře do chrámu (dynastie Čou) Notový záznam 7: Obr. C – Terpandrovo rozšíření pětistrunné lyry Notový záznam 8: Obr. C – Seikilova píseň, náhrobní nápis a její frygické prvky Notový záznam 9: Obr. A – Hymnus z Oxyrhynchu Notový záznam 10: Obr. B – Psalmodie, struktura žalmové formule s antifonou a diferencemi Notový záznam 11: Obr. E – Ambroziánský hymnus Notový záznam 12: Obr. B – Kánon Notový záznam 13: Obr. C – Osm stupnic (oktoechos) a příklad chromatické stupnice Notový záznam 14: Obr. D – Antifona Velkého pátku Notový záznam 15: Obr. E – Akathistos hymnos, úryvek 1. strofy ...