Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530–935) / Dušan Třeštík SYSNO 6479649, přírůstkové číslo 7476 Seznam obrázků v dokumentu: „Čeleď sv. Václava“. Čechové ve „městě Božím“. Český rukopis z konce 12. století, nejstarší vyobrazení národa ve středověku vůbec Reliéf představující bojovníka či božstvo. Hornhausen, Durynsko, asi 7. století Sídla Sklavinů podle Jordanesovy mapy Rekonstruovaná polozemnice z doby příchodu Slovanů do Čech. Březno u Loun, experimentální stavba I. Pleinerové Dva rekonstrukční pohledy na slovanské polozemnice Theodorich Veliký. Medailon z Moro di Alba Kronika Pavla Diakona. Počátek 9. století („Obsah“ druhé knihy) Langobardští bojovníci. Kování štítu z Lucca San Romano, první půle 7. století Bavorský bojovník ze 7. století Císař Justinián I., mozaika v Ravenně Gepidská spona, první polovina 6. století Osídlení Čech v časněslovanské době podle J. Zemana. Říp označený trojúhelníkem leží ve středu osídleného území Rekonstrukce brány na hradišti Vlastislav, 9. století Poslední verze teorie o českých kmenech podle R. Turka Geograf bavorský. Rukopis Státní knihovny v Mnichově Stránka z hebrejské kroniky josippon Kosmova kronika se zprávou o tributu uloženém Pipinem, synem Karla Velikého Karel Veliký se svým synem Pipinem. Miniatura z 9. století Zemědělské práce v raném středověku. Tzv. Koberec z Bayeux (11.-12. století) Práce na vinici. Evangeliář z 10. století Blatnicko-mikulčický styl. Kování pásu z Libice, přelom 8. a 9. století Kaptorga z mohyly v Zelenkách u Zabrušan – hradu Vistracha. Kněžna zde pohřbená pocházela zřejmě z Moravy, kam také později uprchl Vistrachův syn Stránka z Análů fuldských se zprávou o křtu roku 845 Schlettstadský rukopis (o něm v kapitole 9 Řezno – v 9. století pro Čechy vedle „starého města Rostislavova“, nejspíše dnešních Mikulčic, nejdůležitější místo v zahraničí Rekonstrukce brány hradiště Stará Kouřim z 9. století Bavorský velmož. Je vyobrazen s oboustranným těžkým mečem – nástrojem, jímž byla stvořena Evropa. Sv. Benedikt v Mals, Tyrolsko, 9. století Podivná dlouhá stavba v Kouřimi z 9. století sloužila zřejmě jako hala pro družinu zdejšího knížete Děkan Kosmas. Kresba podle miniatury z dnes zničeného rukopisu jeho kroniky FILIACE STARÝCH ANÁLŮ PRAŽSKÝCH Sv. Václav s kněžnou Emmou. Miniatura wolfenbüttelského rukopisu Gumpoldovy legendy Portál kláštera sv. Jimrama v Řezně, místě Kristiánových studií FILIACE VÁCLAVSKÝCH LEGEND VE 13. STOLETÍ Přilba sv. Václava. Západoevropská práce z 9. století. Kristián ji měl zřejmě na mysli, když psal o Václavově boji s kouřimským knížetem Most přes jezero k hradišti Behren-Lübchen (Polabští Slované) Průběh dlouhého mostu ve Fegritz (Polabští Slované) Rytina bojovníka na kameni z hradby Libušina Tetín. Litografie z poloviny 19. století Dvorec na Pohansku. Rekonstrukce podle B. Dostála Proložní legenda o sv. Ludmile FILIACE LUDMILSKÉ LEGENDY FUIT Náhrobek sv. Jimrama v Řezně, 14. století FILIACE LEGEND CRESCENTE A FUIT (BEZ LEGENDY X) Sv. Jimram v Řezně, portál kostela Stříbrem plátovaná sekerka z knížecího hrobu na Staré Kouřimi Přilby z hradiště Hradsko-Kanina-Canburg z roku 805 Výbava knížecího hrobu z 9. století v Kolíně Drahomíra se radí o zahubení sv. Ludmily. Odjezd jejích družiníků na Tetín: Liber depictus, 14. stol. Proložní legenda o sv. Václavu Charvátskohlaholský text legendy o sv. Václavu Text II. staroslověnské legendy Vostokovský text I. staroslověnské legendy Václavův přípitek sv. Michalu. Wolfenbüttelský rukopis Gumpoldovy legendy FILIACE LEGENDY X Minejní text I. staroslověnské legendy Avarský (?) kníže se zajatcem. Poklad z Nagyszentmiklós Conversio Bagoariorum et Caralitanorum o vyhnání Pribiny Mojmírem (poslední dva řádky) Cyril a Metoděj (vlevo) před Kristem. Freska z 11. století v San Clemente v Římě Ideální rekonstrukce hradiště v Mikulčicích, nejpravděpodobněji centra Velké Moravy Kníže na lovu se sokolem. Staré Město u Uherského Hradiště. Motiv byl převzat z arabských hedvábných tkanin, ale sokolnictví bylo doloženo jako knížecí „sport“ i na Moravě Jediná v originále dochovaná písemnost vztahující se k Velké Moravě: dopis markrabího Ariba králi Arnulfovi, asi 891 Nákončí pásu z Mikulčic. Symbolika se pravděpodobně vztahuje ke knížecí moci, dosud se ji však nepodařilo spolehlivě vyložit Textilní dílna, „gyneceum“ karolinských falcí. Utrechtský žaltář z 9. století. Identická dílna byla objevena také na Pohansku. Diagram Západoslovanští bojovníci z 10.-11. století. Rozdíl mezi obrněným družiníkem a pěšími bojovníky byl obrovský Slovanská božstva – dvojčata z Neubrandenburgu Sv. Jan Křtitel křtí knížata Polabských Slovanů, okolo roku 1040 Symbióza pohanství a křesťanství. Na skříňce z Auzun ze 7. století jsou vedle sebe klanějící se Tři králové a božský kovář Wieland Slovanské božstvo z Altfriesacku Prusové naslouchají kázání sv. Vojtěcha. Hnězdenská vrata, počátek 11. století Sv. Bonifác křtí pohany a je jimi zabit; byl jedním z mála zavražděných, misionářů VZNIK DATA 894 FILIACE VYPRÁVĚNÍ O BOŘIVOJOVĚ KŘTU Křest pohana v kádi (sv. Bonifác). V 9. století se ve Francii jeden Viking přiznal, že se dal celkem 21 x pokřtít jen proto, aby získal darem křestní košili Kostel Panny Marie, půdorys obou stavebních etap podle I. Borkovského Náušnice ženy z kostela Panny Marie (manželky Spytihněva I.) datují vznik kostela bezpečně do Bořivojovy doby Velkomoravské šperky z pohřebiště za Jízdárnou Pražského hradu Pražský hrad ve Václavově době. Na předhradí kostel Panny Marie, na vyvýšenině Žiži rotunda sv. Víta, dále kostel sv. Jiří. Umístění paláce (v ohradě) je však podle nejnovějších výzkumů pochybné Kamenné stolce jsou indoevropským dědictvím. V Indii měly tvar kamenných krychlí. Bharbut, 2. století př. Kr. Kamenný stolec O’Neillů z Clannaboy v Irsku. Muzeum v Belfastu Kamenný „vévodský stolec“ na Krnském hradě u kostela sv. Petra Středočeská doména Přemyslovců za časů knížete Spytihněva I. Podle J. Slámy (vodorovné šrafování značí vyšší nadmořskou výšku) Denár východofranckého krále Arnulfa Pečeť východofranckého krále Arnulfa Kroj Maďarů z doby jejich příchodu do Karpatské kotliny Pečeť východofranckého krále Ludvíka Dítěte Pečeť italského krále a císaře Berengara I. Brána podhradí havolanského hradiště v Berlíně-Špandavě (Berlin-Spandau) s jelení hlavou nad vchodem Zdobený dřevěný tác ze Špandavy Kníže Slavník posílá svého synka Vojtěcha do Magdeburku na církevní školu. Hnězdenská vrata, začátek 11. století Portrét ostrogótské královny Amalasvinthy, okolo roku 500, Řím, Muzeum Paláce konzervátorů Řezno, dnešní Kornmarkt. Kdysi sídlo bavorských kmenových vévodů, mezi nimi i Arnulfa Tkanina z 10. století nalezená v hrobu sv. Ludmily Obětní strom s oběšenci. Tkanina z Osebergu, Norsko, 9. století Svatý Václav, Vyšehradský kodex, konec 11. století Klášter v Hirsau, jedno z center církevní reformy v 11. století Český kníže Václav, rekonstrukce podoby podle lebky. Podle E. Vlčka Tažení krále Jindřicha I. proti Polabským Slovanům a do Čech v letech 928–929 Stránka Widukindovy kroniky se zprávou o Jindřichově výpravě; zmiňovaná a tolik citovaná věta začíná v jedenáctém řádku odzdola Falc Karla Velikého v Cáchách (rekonstrukce) Pamětní mince německého krále Jindřicha I. Ptáčníka Náhrobek císaře Oty I. v Magdeburku Obrana města proti Maďarům. St. Gallen, 10. století Maďarský bojovník (s copem). Architektonický zlomek z muzea v Řezně Pečeť Jindřicha I. Čechy a střední Evropa na počátku 10. století Rotunda sv. Víta na Pražském hradě Piniová šiška donesená Karlem Velikým z Říma do Cách SCHÉMA PŘÍBUZENSTVÍ SLAVNÍKOVCŮ S CÍSAŘEM JINDŘICHEM II. (podle V.V. Tomka) SCHÉMA PŘÍBUZENSTVÍ MEZI SLAVNÍKEM, SASKÝMI LIUDOLFINGY A PŘEMYSLOVCI Panství Přemyslovců a hrady ostatních knížat v první polovině 10. století SCHÉMA MOŽNÝCH PŘÍBUZENSKÝCH VZTAHŮ MEZI SLAVNÍKOVCI A PŘEMYSLOVCI A SLAVNÍKA S JINDŘICHEM II. Text Kosmovy kroniky s pasáží o založení Staré Boleslavi Stará Boleslav. Místo vraždy knížete Václava Expanze přemyslovského státu v 10. století. Podle J. Slámy Říše Boleslava I. okolo roku 965 Schéma