Poruchy autistického spektra / Kateřina Thorová SYSNO 6552080, Přírůstkové číslo 7835 Seznam obrázků v dokumentu: Autoportrét (a) Trasy autobusových linek (b) Zastávky tramvaje Druhy hmyzu (a) Druhy hmyzu (b) (a) Spletenec (b) Ohraničená čára Plánky a mapy (a) Plánky a mapy (b) Zájem o písmena (a) Zájem o písmena (b) Ptáci Gramofon Větrák Kostel se zvonem Seznam sportovních výsledků (a) Trojky. Kresba osmileté dívky s dětským autismem a lehkou mentální retardací Změť číslic. Kresba šestiletého chlapce s vysoce funkčním autismem. Znalost písmen a číslic v předškolním věku je u mnohých dětí s PAS přítomna. Charta Sluneční soustava Nezájem o kresbu Čárky OBRÁZEK 1.1 Kontinuum tíže symptomatiky www.autism.com/ari/ OBRÁZEK 2.1 Výskyt různé míry autistického chování u sourozenců dětí, které obdržely diagnózu autismu (137 dětí) podle výsledků výzkumu Boltona (Bolton, 1994) OBRÁZEK 2.2 Triáda postižených oblastí vývoje u poruch autistického spektra OBRÁZEK 2.3 Grafické znázornění nozologických jednotek PAS a jejich vztah k intelekt a terminologii symptomatiky Sociální interakce Pozornost a společná hra OBRÁZEK 3.1 Dopravní prostředky a technické přístroje: (a) dopravní prostředky OBRÁZEK 3.1 Dopravní prostředky a technické přístroje: (b) technické přístroje OBRÁZEK 3.2 Erby (a) OBRÁZEK 3.2 Erby (b) OBRÁZEK 3.3 Robot OBRÁZEK 3.4 Raketa se chystá odstartovat na orbitální stanici OBRÁZEK 3.5 Písmena OBRÁZEK 3.6 Kresba postavy OBRÁZEK 3.7 Tramvaj OBRÁZEK 3.8 Písmena s domečkem OBRÁZEK 3.9 Zlomené nářadí OBRÁZEK 3.10 Kresby 14letého chlapce s autismem a středně těžkou mentální retardací OBRÁZEK 3.11 Anežka (Aspergerův syndrom, 8,5 roku): (a) Adam a Eva OBRÁZEK 3.11 Anežka (Aspergerův syndrom, 8,5 roku): (b) Broučci hudebníci OBRÁZEK 3.12 Ptáci OBRÁZEK 3.13 Román OBRÁZEK 3.14 Kostel se hřbitovem OBRÁZEK 3.15 Knihy OBRÁZEK 3.16 Mám tě rád OBRÁZEK 3.17 Člověk a zapalovač Já a máma v kostce ledu OBRÁZEK 3.18 Dopis přítelkyni, 15letý chlapec s Aspergerovým syndromem OBRÁZEK 3.19 Aktivní sdílení pozornosti očním kontaktem OBRÁZEK 3.20 Čtyři stadia vývoje sdílení pozornosti (Scassellati, 1999) OBRÁZEK 3.21 Se schopností navázat oční kontakt se děti už narodí OBRÁZEK 3.22 Vývoj schopnosti sledování směru očního pohledu (Butterworth, 1391; Scassellati, 1999) OBRÁZEK 3.23 Počátky deklarativního ukazování u 12měsíčního dítěte OBRÁZEK 3.24 Zákaz sahat na zásuvky OBRÁZEK 3.25 Vulgární výrazy jsou vždy spojeny s předměty obsesí: (a) Baterka s hovínkem OBRÁZEK 3.25 Vulgární výrazy jsou vždy spojeny s předměty obsesí: (b): Vašek sex OBRÁZEK 3.26 Vulgární nápisy napsané do úkolů během testování Zvýšený zájem o ostatní děti. Touha dětí shromažďovat se, napodobovat se a sdílet pozornost je pozorovatelná už od batolecího věku Dvě 18měsíční děti si spolu hrají. Hra ještě postrádá kooperační prvky, nicméně obě děti již spolu frekventovaně komunikují očním kontaktem, ukazováním, sdílením pozornosti, nabízením předmětů Mezi druhým a třetím rokem se objevují první kooperační dovednosti. Děti se za vydatné pomoci rodičů učí dělit, nabízet, vybírat, půjčovat si a vyměňovat. Na snímku jsou 30měsíční děti. Sociální chování tohoto typu se stává komplexnějším okolo třetího roku, přesto ještě v tomto veku převažuje egocentrismus Škála emocí během krátké chvilky v obličeji 18měsíčního batolete Emoce u tříletého dítěte. Během sledování dobrodružného kresleného příběhu v televizi se na obličeji dítěte zračí celá řada dobře čitelných emocí. U dětí s poruchou autistického spektra je mimika méně živá a výrazná Ukazování je gesto, které dítě po prvním roce používá nejčastěji (a) Mnoho dětí s PAS nepoužívá ukazování (b) Řada dětí s PAS se raději sama obslouží (c) První náznak sociálního chování (d) Dítě ve vyšším stadiu rozvoje neverbální komunikace používá gesta (e) Komplexní neverbální komunikace při požadavku předmětu OBRÁZEK 3.28 Test zjišťující schopnost identifikovat dvě základní emoce z obrázku OBRÁZEK 3.29 Slovem „bota“ označujeme velmi různě vypadající předměty, které mají na první pohled společné jen to, že se dávají na nohu. OBRÁZEK 3.30 Slovo „židle“ neoznačuje pouze klasickou kuchyňskou židli, ale také konferenční židli, židli s opěradlem i bez, trojnožku i dětskou jídelní sedačku Přirovnání Podivné výroky Počasí. Fascinace počasím se opakovaně objevuje v kresbě 18leté dívky s autismem a středně těžkou mentální retardací Školní úkol. Fascinace počasím využitá v rámci školního speciálního programu pro děti s autismem Loga vysílacích televizních stanic. Programy televize mají svůj řád, loga se pravidelně v časopisech, reklamách a vysílání opakují, proto jim lidé s PAS často věnují pozornost OBRÁZEK 3.31 Zvláštní zájmy OBRÁZEK 3.32 Série kreseb na téma umyvadlo, koupelna, sifony Ukázka stereotypní kresby Několik let přetrvávající fascinace kanály u dítěte s autismem Série kreseb Kristiána, 8letého geniálního kreslíře s Aspergerovým syndromem. (a) Série kreseb Kristiána (b) Série kreseb Kristiána (c) Série kreseb Kristiána (d) Série kreseb Kristiána (e) Série kreseb Kristiána (f) OBRÁZEK 3.33 (a) Ondřej (7 let), Aspergerův syndrom, ukázka pervazivity zájmu OBRÁZEK 3.33 (b) OBRÁZEK 3.33 (c) OBRÁZEK 3.34 Obliba fotografování OBRÁZEK 3.35 Syndrom nadměrného shromažďování OBRÁZEK 3.36 Mnohé děti s autismem zkoumají předměty Mnohé děti s autismem zkoumají předměty z různých úhlů nebo příliš zblízka OBRÁZEK 3.37 Fascinace čichovými vjemy mívají nutkavý charakter OBRÁZEK 3.38 Dotekové stereotypie a doteková autostimulační činnost u předškoláka s poruchou autistického spektra OBRÁZEK 3.39 Stereotypní pohyby OBRÁZEK 3.40 Dvouletá Anička dává ruce do zvláštních poloh. Dodnes, ve čtrnácti letech, přetrvávají stereotypní pohyby a posturování prstů OBRÁZEK 3.41 Manipulace s předměty. Prohlížení předmětů či jednoduchá manipulace s nimi patři mezi činnosti, kterými děti dokážou trávit hodiny. Podněty pro jiné děti atraktivní, jako je například koupání v moři, je z preferované činnosti většinou ani nevytrhnou OBRÁZEK 3.42 Mycí pohyby rukou ve střední linii u dívky s Rettovým syndromem OBRÁZEK 3.43 Kresba pětiletého dítěte bez mentální retardace OBRÁZEK 3.44 Písmena a hlavonohy OBRÁZEK 3.45 Kresby postavy u děti s těžce narušenou vizuomotorickou koordinací OBRÁZEK 3.46 Žirafa OBRÁZEK 3.47 Zvířátka OBRÁZEK 3.48 Krokodýli OBRÁZEK 3.49 Kostel OBRÁZEK 3.50 Velmi zdatné kresby 4,5letého chlapce s atypickým autismem OBRÁZEK 3.51 OBRÁZEK 3.52 Kresba 14leté dívky s dětským autismem a lehkou mentální retardací OBRÁZEK 3.53 Vosy a „fstek“ OBRÁZEK 3.54 Ukázka písma dítěte s těžkými dysgrafickými obtížemi a podprůměrnými rozumovými schopnostmi OBRÁZEK 3.55 Písmo dítěte s Aspergerovým syndromem v 1. třídě (a), v 7. třídě (b) a na gymnáziu (c) OBRÁZEK 3.56 Sluníčka a stereotypní planety OBRÁZEK 3.57 Poštovní známka se zvýrazněným okrajem OBRÁZEK 3.58 Hřeby na pražcích OBRÁZEK 3.59 Vyhraněné zájmy v kresebném projevu předškolního dítěte s Aspergerovým syndromem OBRÁZEK 3.60 Orbitální stanice OBRÁZEK 3.61 Kresba 10leté Lucie s lehkou mentální retardací a autismem OBRÁZEK 3.62 Libuška OBRÁZEK 3.63 Čísla místo obrázku OBRÁZEK 3.64 Tramvajové zastávky, 12letý chlapec s Aspergerovým syndromem OBRÁZEK 3.65 Plánek zoo a sportoviště OBRÁZEK 3.66 Domeček OBRÁZEK 3.67 Postava s počítáním OBRÁZEK 3.68 Postava a traktor OBRÁZEK 3.69 Postava bez obličeje OBRÁZEK 3.70 Ozubená hlava OBRÁZEK 3.71 Postava duch OBRÁZEK 3.72 Z postavy pouze prst OBRÁZEK 3.73 Postava v psané formě OBRÁZEK 3.74 „Obličeje v písmenkách“ OBRÁZEK 3.75 Člověk vlk OBRÁZEK 3.76 Postava bojovníka OBRÁZEK 3.77 Střep OBRÁZEK 3.78 Žárovka OBRÁZEK 3.79 „Komiksové postavičky“ OBRÁZEK 3.80 „Bimbla do něj elektrika, bimbnul do něj blesk, prasklo mu bříško, pláče“ OBRÁZEK 3.81 Páv OBRÁZEK 3.82 OBRÁZEK 3.83 OBRÁZEK 3.84 Bonz deník OBRÁZEK 3.85 Mapa OBRÁZEK 3.86 Hodina plavání OBRÁZEK 3.87 Návštěva sklárny OBRÁZEK 3.88 Program činnosti OBRÁZEK 3.89 Práce s předškolními dětmi s PAS v MŠ Štíbrova na Praze 8 OBRÁZEK 3.90 Týdenní a denní plán OBRÁZEK 3.91 Nevhodné dopisy Okna Typická stereotypní kresba dítěte s autismem OBRÁZEK 4.1 Kresby 5,5letého chlapce s Aspergerovým syndromem (a) „Pravítko“ OBRÁZEK 4.1 (b) „Hodiny“ OBRÁZEK 4.1 (c) „Čísla na zastávce autobusů a tramvají“ Stereotypní kresba předškolního dítěte s Aspergerovým syndromem OBRÁZEK 4.2 Země Klendat OBRÁZEK 4.3 Plánek silnice OBRÁZEK 4.4 Regres v oblasti kreslení (a) Kočárek s miminkem. Ve třech letech a čtyřech měsících Sandra svým výtvarným výkonem předběhla mnohé vrstevníky. OBRÁZEK 4.4 (b) Sluníčko. V pěti letech se na Sandřiných obrázcích daly ještě rozpoznat konkrétní předměty. OBRÁZEK 4.4 (c) Čáranice. V šesti letech Sandra kreslila jen čáranice bez konkrétního obsahu. OBRÁZEK 4.5 Opakující se, stereotypní kresba Simonky (a) V 9 letech kreslí Simonka stále stejné postavy „člověka“ OBRÁZEK 4.5 (b) V 10 (první dvě kresby) a 11 letech (následující kresba) kreslí stejným způsobem princeznu Arabelu OBRÁZEK 4.6 Diktát Simonky v 10 letech na začátku třetí třídy OBRÁZEK 4.7 Filipův vývojový graf ve věku 40 měsíců (Fungování na úrovni lehké mentální retardace) OBRÁZEK 4.8 Filipův vývojový graf ve věku 54 měsíců (fungování na úrovni středně těžké mentální retardace). Oproti předchozímu výkonu ve 40 měsících je patrný regres prakticky ve všech oblastech kromě motoriky a sebeobsluhy OBRÁZEK 4.9 Ptáci Dívka s Rettovým syndromem OBRÁZEK 4.10 Komunikace očním odkazem (a, b) OBRÁZEK 4.11 Oční odkaz využívaný k učení výběru ze dvou předmětů OBRÁZEK 4.12 Schopnost vnímat, zpracovávat a vysílat informace je u dívek s Rettovým syndromem výrazně zhoršena OBRÁZEK 4.13 Stereotypní nefunkční pohyby ve střední linii u desetileté dívky s Rettovým syndromem www.mrsci.com OBRÁZEK 4.14 Vývojový graf osmiletého děvčátka s Rettovým syndromem Bojovníci Vrány. Kresba chlapce s Aspergerovým syndromem ve 12 letech, v kresbě je patrná stereotypie provedeni a preciznost. Jedná se o oblíbené téma http://www.mchatscreen.com/ OBRÁZEK 8.1 Téměř třetina osob s diagnózou fragilního X chromozomu naplňuje svým chováním diagnostická kritéria poruchy autistického spektra OBRÁZEK 9.1 Řez mozkem a mozkové laloky OBRÁZEK 9.2 Srovnání čtyř charakteristických mentálních profilů osmiletých chlapců OBRÁZEK 9.3 Typicky nerovnoměrný vývojový profil tříletého dítěte s autismem. U dítěte s mentální retardací by diskrepance mezi jednotlivými oblastmi nebyla takto výrazná. OBRÁZEK 9.4 Porovnání vývojového profilu zdravého dítěte, dítěte s lehkou mentální retardací a dítěte s autismem ve věku šesti let OBRÁZEK 9.5 Profily dětí s nadprůměrnými schopnostmi, které se mohou projevovat v různých oblastech (kreslení, matematika, čtení, logický analytický intelekt, verbální intelekt, paměť) OBRÁZEK 9.6 Pták je obecný pojem, který reprezentuje živočicha s křídly a zobákem. OBRÁZEK 10.1. Lentilkový test. Test administrujeme v reálné situaci se skutečnou krabičkou lentilek OBRÁZEK 10.2 Obdoba Pernerova testu s včelou. Test lze předvést na jakékoli vhodné hračce, na které lze demonstrovat dvě funkce. Na obrázku jsme zvolili panenku. U starších dětí 9–10 let lze administrovat test pomocí kartiček OBRÁZEK 10.3 Ukázka testu teorie mysli prvního řádu OBRÁZEK 10.4 Ukázka testu teorie mysli druhého řádu OBRÁZEK 10.5 Test teorie mysli třetího řádu OBRÁZEK 10.6 Rozumí dítě obrázkům? Shledává je legrační a proč? OBRÁZEK 10.7 Příklad testu egocentrického vidění a uvažování OBRÁZEK 10.8 Test vyskládání dějových příběhů OBRÁZEK 10.9 Ukázka z testu skrytých tvarů (embedded figures) OBRÁZEK 10.10 Ukázka z S-B testu, subtest Analýza vzoru OBRÁZEK 10.11 Experiment s kartami OBRÁZEK 10.12 Příklady nejznámějších zrakových iluzí OBRÁZEK 10.13 Práce s procesním schématem OBRÁZEK 11.1 MUDr. Růžena Nesnídalová představila autismus Československu, autismus se pro ni stal životní nápln OBRÁZEK 11.2 MŠ Štíbrova v Praze 8 je prvním pražským předškolním zařízením, které poskytuje speciální program pro děti s autismem. OBRÁZEK 11.3 Speciální uspořádání prostoru ve třídách se strukturovaným programem pro děti s autismem (a) Základní speciální škola Šumperk OBRÁZEK 11.3 (b) Základní speciální škola Štolcova v Brně OBRÁZEK 11.4 Práce asistenta ve speciální třídě OBRÁZEK 11.5 Kresba 11letého chlapce, výjev ze třídy OBRÁZEK 11.6 Poznámky učitele www.mpsv.cz OBRÁZEK 12.1 Strukturovaná úlohy a práce ve strukturovaném prostředí. Základní speciální škola Rooseveltova v Praze (a), Základní speciální škola Šumperk (b) OBRÁZEK 12.2 Důraz na vizualizaci – uložené nádobí. Základní speciální škola Štolcova v Brně OBRÁZEK 12.3 Vizualizovaný nácvik zvládání reakce na smrkání druhého člověka. Speciální základní škola Šumperk OBRÁZEK 12.4 Práce s denními režimy. Základní speciální škola Rooseveltova v Praze OBRÁZEK 12.5 Počítání kontejnerů a popelnic. Předmět fascinace je využíván k pracovní motivaci. Speciální základní škola Rooseveltova Praha OBRÁZEK 12.6. Odměnový systém. Vizualizovaná nabídka odměn pro 13letého chlapce s autismem. Speciální základní škola Šumperk OBRÁZEK 12.7 Nácvik komunikace ve skupině. Třída pro děti s nízko funkčním autismem (Speciální základní škola Rooseveltova, Praha) OBRÁZEK 12.8 „Komunikační kniha“ pro práci s nemluvícím dítětem s autismem v rodině OBRÁZEK 12.9 „Vizualizovaná komunikace“. Pomůcky pro nácvik komunikace (Speciální základní škola Rooseveltova, Praha) OBRÁZEK 12.10 Koutky pro „senzorickou dietu“ zřízené ve třídách pro děti s autismem. Speciální základní škola Štolcova