Kognitivní psychologie / Robert J. Sternberg ; přeložil František Koukolík. SYSNO 521234, přírůstkové číslo 2587 Seznam obrázků v dokumentu: Obr. 1.1 Racionalismus a empirismus Obr. 2.1 Neuron Obr. 2.2: Akční potenciál Obr. 2.3: Komunikace mezi neurony Obr. 2.4: Základní členění nervového systému Obr. 2.5: Páteřní mícha Obr. 2.6: Míšní reflex Obr. 2.7: Zobrazovací metody Obr. 2.8: Užívané techniky Obr. 2.9: Pohled na lidský mozek Obr. 2.10: Vývoj lidského mozku Obr. 2.11: Stavba koncového, středního a zadního mozku Obr. 2.12: Brocova a Wernickeova oblast Obr. 2.13: Zajímavé nálezy při syndromu rozštěpeného mozku Obr. 2.14: Mozkové laloky Obr. 2.15: Motorický homunkulus Obr. 2.16: Somatosenzorický homunkulus Obr. 2.17: Chiasma optimum Obr. 3.1: Pozornost Obr. 3.2: Křivka postupného zpomalování Obr. 3.3ab: Zrakové vyhledávání Obr. 3.3cd: Zrakové vyhledávání Obr. 3.3e: Zrakové vyhledávání Obr. 3.3fg: Zrakové vyhledávání Obr. 3.3hi: Zrakové vyhledávání Obr. 3.3jkl: Zrakové vyhledávání Obr. 3.4: Vztah dichotického a binaurálního slyšení Obr. 3.5: Mechanismy filtrace na rané úrovni zpracování informace Obr. 3.6: Mechanismy filtrace na pozdní úrovni zpracování informace Obr. 3.7: Teorie zdrojů pozornosti Obr. 4.1: Vnímání tvarů I Obr. 4.2: Vnímání tvarů II Obr. 4.3: Trojúhelníkové iluze Obr. 4.4: Věčné schodiště Obr. 4.5: Iluze užité při stavbě Parthenonu Obr. 4.6: Ponzova iluze Obr. 4.7: Müllerova-Lyerova iluze Obr. 4.8: Iluze relativní velikosti Obr. 4.9: Stálost tvaru Obr. 4.10: Objekty, které nejsou možné Obr. 4.11: Vodítka pro monokulární odhad prostorové hloubky Obr. 4.12: Binokulární vodítka prostorové hloubky Obr. 4.13: Figura, nebo pozadí ground? Obr. 4.14: Ilustrace gestaltistických principů vnímání Obr. 4.15: Co je tam napsáno? Obr. 4.16: Vnímání amorfních tvarů Obr. 4.17: Korelace prototypů - dokonce bez prototypů Obr. 4.18: Efekt globální precedence Obr. 4.19: Pandemonium Obr. 4.20: Efekt lokální precedence Obr. 4.21: Hubelovy a Wieselovy detektory znaků Obr. 4.22: Hierarchická struktura detektorů příznaků Obr. 4.23: Biedermanovy geony Obr. 4.24: Efekt konfigurační nadřazenosti Obr. 4.25: Vnímání kontur Obr. 4.26: Interaktivněaktivační model poznávání slov Obr. 4.27: Degradované podněty Obr. 4.28: Simultánní agnozie Obr. 5.1: Trojsložkový model paměti Obr. 5.2: Sperlingův test ikonické paměti Obr. 5.3: Jak ovlivní zpoždění reprodukci vizuálního podnětu? Obr. 5.4: Klasifikace paměti podle Squirea Obr. 6.1: Sternbergova úloha cílená na prohledávání paměti Obr. 6.2: Paradigma podle Browna a Petersonových Obr. 6.3: Idealizovaná křivka pořadí v sérii Obr. 7.1: Představivost Obr. 7.2: Obrázky, slova a výroky Obr. 7.3: Vztah celku a části Obr. 7.4: Dvojznačné obrázky Obr. 7.5: Výrokový kód a kód založený na představách Obr. 7.6: Demonstrace mentálních rotací Obr. 7.7: Mentální rotace – výsledky Obr. 7.8: Demonstrace velikosti představ Obr. 7.9: Prohlížení představ Obr. 7.10: Kazuistika: poškození mozku a představivost Obr. 7.11: Krysí mapa Obr. 7.12: Znalost cesty po silnici versus znalost mapy Obr. 7.13: Heuristika relativní polohy Obr. 7.14: Mentální mapy: pohled od protinožců Obr. 8.1: Jednoduchý síťový model reprezentace poznatků Obr. 8.2: Model sémantické sítě Obr. 8.3: Model sémantické paměti založený na znacích Obr. 8.4: Andersonův ACT* model Obr. 8.5: Spojení a uspořádání Obr. 9.1: Graf dvou frázových struktur Obr. 9.2: Stromečkové diagramy a vztahy mezi různými frázovými strukturami Obr. 10.1: Medvěd šplhá po odvrácené straně stromu Obr. 10.2: Vliv slovních označení na paměť Obr. 10.3: Dvojjazyčnost: hypotéza jednoho a dvou systémů Obr. 11.1: Řešení problému Obr. 11.2: Cyklus řešení problémů Obr. 11.3: Lesní žháři a milovníci lesa Obr. 11.4: Řešení: Lesní žháři a milovníci lesa Obr. 11.5: Prostor stavů problému Obr. 11.6: Izomorfní problémy Obr. 11.7: „Hanojská věž“ Obr. 11.8: Řešení „dvouprovázkového problému“ Obr. 11.9: Problém s věšákem Obr. 11.10: Řešení problému s věšákem Obr. 11.11: Opičí vhled Obr. 11.12: Vhled jako speciální proces: pocity tepla příhořívá Obr. 11.13: Rentgenový problém Obr. 11.14: Odborná znalost ve hře šachu Obr. 12.1: Kruhový diagram sylogismu Obr. 12.2: Konverze logických výroků Obr. 12.3: Mentální modely sylogismů Obr. 12.4: Kruhové diagramy Obr. 13.1: Centrace: zaměření myšlenek na jediný jev Obr. 13.2: Podmnožiny Obr. 13.3: Zóna nejbližšího vývoje ZNV Obr. 13.4: Mentální rotace alfanumerických dvojic Obr. 13.5: Vývojové změny v mozkových vlnách Obr. 14.0. (bez popisku) "První tři položky tvoří řadu. Doplňte analogickou druhou řadu, která začíná čtvrtou položkou." ? Obr. 14.1: Normální distribuce a odchylky IQ Obr. 14.2: Porovnání některých strukturálních pohledů na inteligenci Obr. 14.3: Analýza analogického problému pomocí složek Obr. 14.4: Sternbergova triarchická teorie inteligence Obr. 14.5: Vývojový diagram Obr. 14.6: Svět programu SHRDLU