Žurnalistika: Komplexní průvodce praktickou žurnalistikou SYSNO 6363895, přírůstkové číslo 6443 Seznam obrázků v dokumentu: Obr. 1.1 Tisková svoboda je spíše výjimkou než pravidlem Obr. 1.2 Žurnalistika a její okolí Obr. 1.3a Návštěvnost internetových stránek tiskových a televizních společností Obr. 1.3b Návštěva českých zpravodajských serverů v březnu 2004 a v březnu 2005, počet unikátních návštěvníků (těch, kdo v daném období alespoň jednou shlédli příslušné stránky) Obr. 1.4 Poločas rozpadu vědění a zpráv Obr. 1.5 Mediální nabídka se diferencuje Obr. 1.6 Vývoj nákladů tiskových médií Obr. 1.7 Vývoj elektronických médií Obr. 1.8a Průměrný prodaný náklad celostátních deníků v ČR 2000–2004, denní průměr v tis. Obr. 1.8b Čtenost českých deníků 2001–2004 celkem, v tis. osob Obr. 1.8c Čtenost některých periodických titulů v ČR 2001–2004 v tis. osob Obr. 1.9 Společenská prostředí – vrstvy Obr. II Zneužití moci (1) Obr. 1.10 Multimediální žurnalista Obr. 2.1 Zpráva je to, co je odlišné Obr. 2.2 Třikrát volební vítězství Berlusconiho Obr. 2.3 Falešná spekulace jako exkluzivní story Obr. 2.4 Exkluzivní story, které degeneruji k samoúčelu Obr. 2.5 Zpravodajská pyramida – to nejdůležitější je na začátku Obr. 2.6 Kritéria novinářské objektivity (podle Benteleho) Obr. 2.7 Stavba reportáže a feature Obr. 2.8 (komix) Obr. 2.9 Stavba komentáře Obr. 2.10 (komix) Tab. 3.1 Pravidla pro srozumitelné psaní Obr. 3.1 Jak Popper přeložil Adoma Obr. 3.2 Matoucí „synonyma“ Obr. 3.3 Dva příklady špatného tvaru středního rodu: sídliště jsou obvykle srovnatelná, varování zase zabrala Obr. 3.4 (komix) Obr. 3.5 Synonyma, nebo stereotypy? Obr. 4.1 (komix) Obr. I originalita Obr. 4.2 I velká čísla je možné podat přehledně Obr. 4.3 Vyvolávám strachu pomocí procent Tab. 4.1 Podle indikátoru stoupá nebo klesá mzda – nebo zůstává stejná Obr. 4.4 Berlínská akrobacie s čísly: ten nejmenší se stal největším Obr. 4.5 Průběhy křivek: zkrácená osa (vlevo) Obr. 4.6 Průběh křivek: koncentrovaně nebo roztaženě Obr. 5.1 Produkční proces žurnalistiky Obr. 5.2 V den, kdy byla odsouzena manželská dvojice, která spáchala sérii vražd, vyšly hlavní celostátní deníky se stejným hlavním titulkem; časopis MarketingMedia to okomen-toval poznámkou „Originalita se cení“ Obr. 5.3 Zpravodajské faktory Obr. 5.4 Zavedené téma jako zpravodajský faktor Obr. 5.5 Zpravodajský faktor personifikace Obr. III konsonance Obr. IV Pestrost Obr. 5.6 Rozdílná zpravodajská hodnota Obr. 5.7 Přiklad špatného zhodnoceni zpráv Obr. 6.1 Bezstarostné zacházení s profesorem Kleinsorgem (kleinsorge = malá starost) Obr. 6.2 Jak se ta Miss vlastně jmenuje? Obr. 6.3 Zbrklé zpravodajstvípodkopává důvěryhodnost Obr. V Zneužití moci (2) Obr. 6.4 (Komix) Obr. 6.5 Co se dohodne, to je závazné Obr. 6.6 Pomocníci rešerše na internetu Obr. XVII Vývoj grafické podoby Lidových novin od roku 1893 až do roku 2005 ukazuje, jakou proměnnou tištěná média prošla Obr. VI Novinový design (1) Obr. VII Novinový design (2) Obr. VIII Chování čtenářů Obr. IX porcování Obr. 8.1 Vedoucí kultura jako hlavní téma (Leitkultur ais Leitthema), velkoryse ilustrováno Obr. 8.2 Žádná okresní pojišťovnička (Keine Kreissparkasse) Obr. 8.3 Otazníky a spekulace nepatří do titulku Obr. 8.4 Titulek jako jemný výkřik zoufalství Obr. 8.5 Titulky Obr. 8.6 titulek Obr. 8.7 Zavádějící titulek Obr. 8.8 Titulek, který se chce prodat jako senzace Obr. 9.1 Organigram mediálního podnikatelského subjektu Obr. 9.2 Organigram redakce Obr. X Diskurs Obr. 10.1 Zahraniční korespondenti Obr. 10.2 komix Obr. 10.3 komix Obr. 10.4 Sestup a pád ekonomických titulů Obr. 10.5 Vynášeny do nebe – ve dvojitém titulku a na šesti sloupcích Obr. 10.6 Kritická rešerše – bohužel rarita Obr. XI Feuilleton Obr. 10.7 „Zvědečtěný“ feuilleton (výřez) Obr. XII Obrazová manipulace (1) Obr. XIII Obrazová manipulace (2) Obr. 10.8 Regionální (lokální) příloha (rubrika) jako průřezový resort Obr. 10.9 Prostředí a oblasti působnosti regionální redakce Obr. 10.10 Berliner Morgenpost bojuje za Univerzitní kliniku Obr. 10.11 Prostředí a oblast působnosti redakce pro vědu Obr. 10.12 komix Obr. 11.1 Management v redakci Obr. 11.2 Základní modely organizace – také pro redakční práci Obr. 11.3 Separátní píseček (v tomto případě buřtíky) v duo-balení Obr. 11.4 Organizační model „špička ledovce“ Obr. 11.5 Systém porad Obr. 11.6 komix Obr. 12.1 Téměř dvě třetiny mediálního zpravodajství podle B. Baernsově pocházejí z ma-teriálů public relations Obr. 12.2 komix Obr. 13.1 Nejvyšší právní vymoženost: svoboda tisku a slova Obr. 13.2 Hádky o tiskové opravy Obr. XIV Gegendarstellung (právo na vlastní zobrazení skutečnosti) Obr. 13.3 Argumenty pro a proti právu na vlastní zobrazení skutečnosti Obr. 13.4 Alternativy práva na vlastní zobrazení skutečnosti, Alternativy práva na vlastní zobrazení skutečnosti Obr. 13.5 Skrytá reklama v redakční části Obr. 14.1a Tiskový kodex Obr. 14.1b Publicistické zásady České tiskové rady (zkráceno) Obr. 14.2 Také u fotografií by novináři měli vážit jejich dosah Obr. 14.3 Nárokové skupiny (stakeholders) Obr. 14.4 komix Obr. 14.5 Média vyvolávají paniku – strach ze sněti slezinné Obr. 14.6 komix Obr. XV Žádná ochrana soukromí (1) Obr. 14.7 Kampaň pro, proti a s Františkou van Almsieck Obr. XVI Žádná ochrana soukromí (2) Obr. 14.8 Magazín DNES Obr. 14.9 komix Obr. 14.10 Reklama útočí na redakční texty časopisů – článek v redakční části „zavánějící“ reklamou Obr. 15.1 Magický mnohoúhelník Obr. 15.2 Redakční a infrastrukturní zajištění kvality Obr. 15.3 Rozdílná pozornost věnovaná novinářským cenám Obr. 15.4 Hospodářské noviny Obr. 1/1 komix Obr. 1/2 komix - pokračování Obr. I Originalita Obr. II Zneužití moci (1): Obr. III Konsonance: Obr. IV Pestrost Obr. V Zneužití moci (2): Obr. VI Novinový design (1): Obr. VII Novinový design (2): Obr. VIII Chování čtenářů: Obr. IX Porcování: Obr. X Diskurs: Obr. XI Feuilleton Obr. XII Obrazová manipulace (1): Obr. XIII Obrazová manipulace (2): Obr. XIV Gegendarstellung (právo na vlastní zobrazení skutečnosti): Obr. XV Žádná ochrana soukromí (1): Obr. XVI Žádná ochrana soukromí (2): Obr. XVII Vývoj grafické podoby Lidových novin od roku 1893 až do roku 2005 ukazuje, jakou proměnou tištěná média prošla. Obr. XVII_I Lidové noviny Obr. XVII_II Lidové noviny Obr. XVII_III Lidové noviny Obr. XVII_IV Hospodářské noviny Obr. XVII_V Hospodářské noviny