Úvod do teorie masové komunikace / Denis McQquail SYSNO 6458075, přírůstkové číslo 7253 Seznam obrázků v dokumentu Obrázek 1.1: Orientace a typy mediálních teorií: podle dvou hlavních os (medio /sociocentrická a kulturální /materialistická osa) lze určit čtyři hlavní přístupy ke studiu médií Obrázek 3.2: Referenční rámec pro utváření teoretického náhledu na média a společnost: mé-dia stojí mezi osobní zkušeností a vzdálenějšími událostmi a společenskými silami Obrázek 3.4: Čtyři přístupy k sociální integraci, pozitivní i negativní Obrázek 3.5: Přehled teorií řešících vztah médií a společnosti: hlavní rozdíly spočívají mezi střetem a souladem a mezi médii jako tvůrcem či zrcadlem společnosti Obrázek 4.2: Média a kulturní identita: rozměr prostoru a času ohraničuje hlavní varianty a předpoklady vztahu Obrázek 5.1: Svoboda jako princip chování médií spolu se souvisejícími kritérii Obrázek 6.1: Tlaky působící na média: média jsou uprostřed tří překrývajících se oblastí vlivu: Ekonomika, Politika, Technologie Obrázek 6.2: Mezinárodní komunikační závislost (Mowlana, 1985): v každém stadiu procesu masové komunikace lze identifikovat hardwarový a softwarový aspekt potenciální závislosti Obrázek 7.2: Mediální organizace v poli sociálních sil Obrázek 7.3: Vnímání rolí novinářů (Weaver a Wilhoit, 1986): v popředí jsou interpretace a informování; zřetelně za nimi, ale přesto význačná je třetí možnost. Obrázek 8.3: Zpracování uvnitř organizace od nápadu ke konečné zprávě (podle Ericsona a kol., 1987); zveřejňované zprávy jsou interního i externího původu a oba typy zpráv jsou zpra-covávány společně Obrázek 9.1: Sémiologické prvky: znaky ve významovém systému mají dva prvky – fyzický význam plus asociované významy v dané kultuře a při daném užití Obrázek 11.2: Model diváckého a mediálního vlivu na užívání médií (formování publika): vliv plyne od lidí i z médií Obrázek 11.3: Model očekávané hodnoty – hledané a dosažené mediální přínosy (Palmgreen a Rayburn, 1985) Obrázek 13.1: Typologie účinků médií: účinky lze určit podle dvou os – časového rozpětí a záměrnosti Obrázek 13.2: Zjednodušená verze Comstockova a kol. (1978) modelu televizních účinků na individuální chování (z McQuail a Windahl, 1993): proces působení je neustálá řada opakova-ných vystavení ukázkám chování („TV jednání“); účinky závisejí na tom, jak je chování vní-máno, na vstupech daných ze situace a na příležitostech předvádět dané chování Seznam obrázků adaptovaných pomocí textu: Obrázek 1.2: Pyramida komunikace Obrázek 2.1: Srovnání čtyř modelů masové komunikace Obrázek 2.2: Typologie toku informací Obrázek 3.1: Čtyři typy vztahu mezi kulturou (obsahem médií) a společností Obrázek 3.3: Dva modely moci médií. Častěji se však setkáváme se smíšenými verzemi Obrázek 4.1: Interaktivní sled komunikační, technologické a kulturní změny Obrázek 5.2: Rovnost jako princip chování médií spolu s koncepty, jež se k tomuto pojmu vztahují Obrázek 5.3: Kritéria objektivity (Westerst hl, 1983) Obrázek 5.4: Úvahy týkající se masových médií a řádu závisí na typu řádu a na tom, o čí řád se jedná Obrázek 7.1: Masově mediální organizace: roviny analýzy (Seřazeno sestupně) Obrázek 7.4: Jak mohou vnitřní faktory komunikátora ovlivnit mediální obsah Obrázek 8.1: Čas a typy zpráv (Tuchmanová, 1978) Obrázek 8.2: Typologie rozsahu produkce vytvářené médiem a přímosti přístupu spo-lečnosti do médií (Elliott, 1972) Obrázek 8.4: Sled rozhodnutí v hudebním průmyslu (Ryan a Peterson, 1982) Obrázek 11.1: Typologie formování mediálního publika Obrázek 13.3: Proces vlivu kampaně: účinky (různého druhu) závisejí na souboru filtru-jících podmínek a na míře zasažení (relevantní) veřejnosti Obrázek 14.1: Proces dlouhodobého neplánovaného mediálního vlivu