Pedagogická psychologie / Jiří Mareš SYSNO 1028083, přírůstkové číslo 6276 Seznam obrázků v dokumentu: Obr. 2.1 Úrovně sociálních vlivů, které působí na dítě a dospívajícího Obr. 2.2 Etnická příslušnost žáků, jejich pohled na výuku v multietnické třídě a důsledky pro jejich učení a chování (modifikovaně podle Den Brok, Levy, 2005, s. 75) Obr. 3.1 Křivky senzomotorického učení ve školní tělesné výchově (Rychtecký, Fialová, 2002, s. 72) Obr. 3.2 Fungování tří typů paměti (modifikovaně podle Mayer, 2003, s. 51) Obr. 3.3 Učení z textu akcentující žákovské zkušenosti (Marton, 1988, s. 66, Mareš, 1998, s. 20) Obr. 3.4 Vlastnosti pedagogického textu Obr. 3.5 Zpracování vizuálních informací (modifikovaně podle Kosslyna, 1989, s. 190) Obr. 3.6 Ukázka dekorativní funkce obrázku na obalu učebnice: Planeta Země – Zeměpis pro 6. a 7. ročník ZŠ (Brychtová, Brinke, Herink, 1998) Obr. 3.7 Pokus ukazující existenci vztlakové síly – Archimedův zákon (Fuka, Kunzfeld, Novotný, 1985, s. 133) Obr. 3.8 Trajektorie pohybu Měsíce vzhledem ke Slunci (Fyzika pro ZŠ a víceletá gymnázia; Macháček, Kubištová, Svoboda et al., 1998, s. 41) Obr. 3.9 Trajektorie pohybu Měsíce vzhledem ke Slunci (Planeta Země – Zeměpis pro 6. a 7. ročník ZŠ; Brychtová, Brinke, Herink, 1998, s. 17) Obr. 3.10 Trajektorie pohybu Měsíce vzhledem ke Slunci (Zeměpisný atlas pro školy střední; Brunclík, Machát, 1925, list č. 2) Obr. 3.11 Interpretující funkce obrázku atomu (Fyzika pro 6. ročník ZŠ; Janovic, Kolářová, Bejsta et al., 1981) Obr. 3.12 Transformující funkce obrázku (Nambu, 1984, s. 173) Obr. 3.13 Podmínky použití vizuálního pedagogického průvodce (modifikovaně podle Heidig, Clarebout, 2011, s. 43) Obr. 3.14 Hlavní složky kooperativního učení a jeho průběh (modifikovaně podle Slavín, Hurley, Chamberlain, 2003, s. 179) Obr. 3.15 Topologický model stylu učení (modifikovaně podle Curryová, 1987) Obr. 3.16 Postupy ovlivňování stylů učení ve škole (Mareš, 1994, s. 369) Obr. 3.17 Cyklický model autoregulovaného učení (modifikovaně podle Zimmermann, 2008, s. 178) Obr. 3.18 Tříúrovňový model autoregulovaného učení (modifikovaně podle Boekaertsová, 1999, s. 449) Obr. 3.19 Dva typy zpětnovazebních smyček vyvolávající specifické emoce (modifikovaně podle Carver, Scheier, 2000, s. 54) Obr. 3.20 Maslowova hierarchie lidských potřeb Obr. 3.21 Vztah budoucích cílů a instrumentality (modifikovaný model Schmídta, 2007, s. 30) Obr. 3.22 Rozšířený model výkonové motivace (modifikovaně podle Rheinberg, 1989, s. 104; Man a Mareš, 2005, s. 152)& Obr. 3.23 Dynamický model prožitku typu flow (modifikovaně podle Csikszentmihalyi, 1982) Obr. 3.24 Intrapersonální motivace z pohledu teorie atribuce (Weiner, 2000, s. 3) Obr. 3.25 Model žákovských typů podle potřeby vysokého výkonu (modifikovaně podle Covington, Müeller, 2001, s. 168) Obr. 3.26 Vztah mezi motivací a výkonem (zjednodušeno) Obr. 4.1 Různé typy cílů Obr. 4.2 Taxonomie výstupů ze žákovského učení (Biggs, 2011) Obr. 5.1 Ukázka přístupu označovaného jako „vytváření sítě“ (Mareš, 1988, s. 138) Obr. 5.2 Ukázka přístupu označovaného postupné strukturování pojmů (Mareš, 1988, s. 139–141) Tab. 5.4 Znázorňování vztahů při vytváření schémat (modifikovaně podle Mirande, 1984, s. 152) Obr. 5.3 Ukázka pojmové mapy na téma „mapa pojmů“ (modifikovaně podle Novák, 2010, s. 36) Obr. 5.4 Parametry učební úlohy Obr. 5.5 Schéma žákových dosavadních znalostí (Dochy, 1996, s. 460) Obr. 5.6 Představy žáka 2. ročníku ZŠ o vlastnostech a složení látek (podle Novák, 1998, s. 66) Obr. 5.7 Dvě cesty, jimiž se dá u žáků dosáhnout koncepční změny (modifikovaně podle Ferrari, Elik, 2003, s. 37) Obr. 6.1 Systémový model učitelova profesního života (modifikovaně podle Fessier, Ingram, 2003; Lukas, 2008, s. 40) Obr. 6.2 Jednostranná příprava budoucích učitelů (modifikovaně podle Meijer, Korthagen, Vasalos, 2009, s. 298) Obr. 6.3 Model úrovní učitelovy osobnosti, v nichž může dojít ke změně (modifikovaně podle Korthagen, 2004, s. 80; Meijerová, Korthagen, Vasalos, 2009, s. 299) Obr. 6.4 Učitelovo profesionální „já“ a jeho složky (modifikovaně podle Kelchtermans, 1993, 2009) Obr. 6.5 Fungování učitelovy profesionální zdatnosti (modifikovaně podle Gavora, 2012, s. 36) Obr. 6.6 Struktura učitelova pojetí výuky (modifikovaně podle Mareš, Slavík, Svatoš, Švec, 1996) Obr. 6.7 Revidovaný model transakčního pojetí stresu (modifikovaně podle Lazarus, 1999, s. 198) Obr. 6.8 Čtyři hierarchické úrovně zvládání (rozšířené schéma Skinnerové et al„ 2003, s. 218) Obr. 6.10 Zdroje učitelova vyhoření (modifikovaně podle Chang, 2009, s. 199) Obr. 6.11 Gagného model, který rozlišuje nadání a talent (Gagné, 2003; česká verze Konečná, 2010, s. 43) Obr. 6.12 Typy žákovských postojů k pomoci druhých lidí (Mareš, 2002 b) Obr. 6.13 Pracovní model vyhledávání pomoci (Mareš, 2002a) Obr. 6.14 Tři důležité odborné pojmy týkající se školní třídy Obr. 6.15 Edukační prostředí třídy (modifikovaně podle Průcha, 2002, s. 67)