Inkluzivní pedagogika / Viktor Lechta SYSNO 6474477, přírůstkové číslo 7429 Seznam obrázků v dokumentu: Obrázek 1: Primární a asociační oblasti mozkové kůry Obrázek 2: Vnitřní částí pravé mozkové hemisféry se strukturami, které tvoří limbický systém. Corpus callosum je příčně šrafované. Vlevo jsou vnitřní plochy čelního laloku, vpravo vnitřní plochy týlního laloku. Obrázek 3: Diferenciace učiva podle pyramidového modelu Schumm, Vaughn, Leavell (1994). Schéma má tvar pyramidy, kde rohy základny tvoří téma, formy vyučování, kontext a učitel a jde o největší část, co by měli umět všichni. Špičku pyramidy tvoří žák a těsně pod vrcholem je oblast, co se budou učit jen někteří. V prostoru mezi je místo pro co by se měla naučit většina, ale ne všichni. Obrázek 4: Ukázka grafického organizéru pro strategii KWPLS. Pro poradenské účely adaptoval Žovinec (2006) Obrázek 5: Dimenze výstupů speciálněpedagogické diagnostiky. Jde o kruhové schéma, kde stejnou část zabírají oblasti péče, lidé, kurikulární adaptace, prostor a pomůcky a adaptace vyučování Obrázek 6: Činitele ovlivňující výběr profesní orientace u žáků s MP (Zdroj: Hučík, 2013). Činitele dělíme na vnější a vnitřní. Do vnitřních patří hodnoty, zájmy a schopnosti. Do vnějších činitelů patří oddíl rodina, ta se dělí na rodiče, prarodiče a sourozence, pak škola, do které patří třídní učitel, vychovatel a výchovný poradce a poslední je širší, kam patří četba+internet, sledování televize a interakce se sousedy a vrstevníky Obrázek 7: Faktory determinující edukační proces žáků s MP (Zdroj: Hučík, 2013). Obrázek 8: Úrovně sociálního prostředí (sociální pyramida). Graf má tvar čtyřpatrové pyramidy, na vrcholu je žák, patro pod žákem zabírá neujžší sociální prostředí, dalším je širší sociální prostředí a základnu tvoří nejširší sociální prostředí. Obrázek 9: Proces diagnostikování SZP. Graf je tvořen třemi sloupci. První obsahuje: proces diagnostikování vlivu a dopadu sociálně znevýhodněného prostředí na žáka/dítě. Tento sloupec odkazuje na druhý: dítě/žák – stanovení diagnózy. Tento druhý odkazuje na třetí: sociálně znevýhodňující prostředí – stanovení stupně SZP. Obrázek 10: Transdisciplinární kooperace a žák ze sociálně znevýhodňujícího prostředí. Graf je tvořen čtyřmi oblastmi. 1. Pedagog, vychovatel, speciální pedagog, sociální pedagog, léčebný pedagog, psycholog, školní psycholog, klinický psycholog. 2. Dítě/žák. 3. Rodina dítěte/žáka. 4. Policie, dětský lékař, (terénní) sociální pracovník, sociální kurátor, sociální pedagog, psycholog. Z oblasti 1 vede šipka k oblasti 2 a 4. A z oblasti 4 vede šipka k oblasti 3 a 1