Autismus – zdravotní a výchovné aspekty / Christopher Gillberg, Theo Peeters SYSNO 880950, přírůstkové číslo 5657 Seznam obrázků v dokumentu: Obrázek slova „kniha“ v jazyce AZART. Jde o prostorový nepravidelný útvar podobný velmi tenkému kvádru - desce. Útvar je k čitateli obrácen kratší stranou. Kratší stěna je plochá, pravá delší boční stěna je však z velké části zaoblená směrem dovnitř ve tvaru vlnovky. Vzdálená kratší stěna má v sobě lichoběžníkový a trojúhelníkový zářez, levá delší boční stěna v sobě má dva čtvercové zářezy. Na útvaru není nic namalované. Vzdáleně by tento symbol mohl připo-mínat jeden dílek puzzle, avšak s velmi netypickým obrysem. Útvar je vyobrazen v odstínech šedé barvy. Graf zobrazující Janův vývojový profil. Obrázek různých typů zobrazení denních programů. Jde o tři vedle sebe stojící panely. Na prvním z nich jsou seshora dolů umístěny tabulky s následujícím textem/popisem činností: pří-chod, práce, hra, prostírání stolů, pití kávy, práce, venkovní činnost, hra, mytí. Na druhém jsou seshora dolů umístěny tabulky s obrázky: umyvadlo a kohoutek, šálek, kolo, míč, vidlička s talířem a nožem, dílek puzzle, stůl, autobus. Třetí panel je zobrazen ve tvaru skříně a v jeho jednotlivých poličkách jsou seshora dolů umístěny předměty: míč, konvice, šroubek, dílek pu-zzle, vidlička. Obrázek externího scénáře. Máme zde dřevěnou desku, na které jsou odshora dolů kancelář-skými sponkami připnuty obrázky: nádobí s lahví mycího prostředku, koště, odpadkový koš, konev a květina. Vedle je skříň s policemi, na kterých jsou odshora dolů umístěny předměty: v první polici je kartáček na nádobí, láhev mycího prostředku, houbička; v druhé polici je sme-táček a lopatka; ve třetí je víko od odpadkového koše a v poslední polici je konev. Obrázek pracovního stolu. Podél okraje desky pracovního stolu jsou umístěny kartičky (od nejvzdálenější po nejbližší): kartička s číslem 1, kartička s obrázkem tužky/vybarvování, kar-tička s číslem 2, kartička s číslem 3, kartička s obrázkem tužky/vybarvování. Obrázek pracovního programu na úrovni předmětů. Obrázek: Obrázkový scénář. Nad špinavou podlahou jsou na stěně připevněny obrázky, které zobrazují jednotlivé kroky úklidu podlahy. Obrázek: Scénář pomocí předmětů. Vedle místa, které se má uklízet, jsou rozestave-ny předměty potřebné k uklízení. Obrázek: Scénář „oblékání“ pomocí obrázků. Na obrázcích připevněných na skříni je zobrazen postup oblékání dle jednotlivých po sobě následujících činností. Obrázek: Scénář „oblékání“ pomocí předmětů. Postup oblékání je zobrazen pomocí seřazení jednotlivých částí oblečení přímo ve skříni. Obrázek činností. Obrázek: Balení sušenek bez numerické organizace. Jednotlivé pomůcky na balení sušenek (obaly, uzávěry, sušenky, nálepky) jsou umístěny v neoznačených krabicích. Jedna krabice je prázdná. Obrázek zobrazující technický nákres s dekompozicí složitého stroje na jednotlivé části (celý motor, převodovka, hřídel, šroubky a matice, ...). Obrázek: Balení sušenek s číselnou organizací, ale bez správné posloupnosti. Čísla jsou na správné krabici, ale krabice nejsou seřazeny podle čísel. Obrázek: Balení sušenek organizované podle odpovídající číselné řady. Obrázek: Balení sušenek organizované podle motivů. Obrázek: Činnost, která obsahuje několik kroků, organizovaná v jedné krabici. Plnění a zavírá-ní lahví. Krabice je rozdělena na čtyři přehrádky, v nichž jsou zleva doprava umístěny: prázdné láhve, hrášek (cokoliv, čím se má láhev plnit), uzávěry. Poslední přehrádka je prázdná. Obrázek: Činnost, která obsahuje několik kroků, organizovaná v jedné krabici. Plnění obálek, lepení známek, razítkování. Obrázek: Odměny od konkrétní k abstraktní. Na čtyřech pracovních stolech (jak je známe z kapitoly „Jak dlouho?“) jsou zobrazeny série úkolů a odměny: sklenice s lahví limonády; sklenice; obrázek se „smajlíkem“ a obrázek s etiketou od lahve limonády; obrázek se „smajlí-kem“. Graf času: Jak je již patrno z textu výše, s rostoucím podílem pracovního času a organizované-ho času klesá podíl času neorganizovaného. Snahou je zabezpečit co nejvyšší podíl pracovního času (včetně činností jako: nácvik samostatnosti, nácvik sociálních dovedností a domácích povinností). Obrázek: Cvičící kluk. Obrázek: Znázornění směru běhu pomocí šipek. Obrázek: Cvičení na žebřinách. Obrázek: Společná hra.