Companion to Medieval and Renaissance Music / Tess Knighton, David Fallons SYSNO 1020999, přírůstkové číslo 6257 Seznam obrázků v dokumentu: Obrázek 1: 1 - Funeral Mass with Souls released from Purgatory; by the Coctivy Master (Henri de Vulcop?) (France, Angers?, 1460s) Obrázek 2: 2 - Okeghem’s Missa Ecceancilla domini; opening (Vatican City, Biblioteca Apostolica Vaticana, MS Chigi CVIII 234, f. 19v) Obrázek 3: 1 - The Life of Sir Henry Unton (London, National Portrait Gallery) Obrázek 4: 1a Fiddle c. 1500 (Sardinia, Musco Nazionale) Obrázek 5: 1b Author’s copy Obrázek 6: 2a Fiddle, Chartres Cathedral (Photo, P. Lefèvre) Obrázek 7: 2b Author’s copy Obrázek 8: 1 Cristoforo de’ Prédis (or school of), Garden of Delights (before 1470), showing an alta capella on the right, behind the fountain (Modena, Biblioteca Estense) Obrázek 9: 1. Cassiodorus, In psalterium; first third of the eighth century, Jarrow (Durham, Cathedral Library, MS B.II.30, f.81v) Obrázek 10: 2. Book of Hours, know n as the „Hastings Hours“; before 1483,Ghent or Bruges (London, British Library, Add. MS 54782, f. 1500) Obrázek 11: 3. „Codex Manesse“; c.1304, Zurich (Heidelberg, Universitätsbibliothek, Codex Palatinus Germanicus 848, t. i46r) Obrázek 12: 4 Boethius, De arithmetica and De musica; twelfth century, Canterbury (Cambridge, University Library, MS li.3.12, f. 61v) Obrázek 13: 1a Raphael, Parnassus (Rome, Vatican Palace) Obrázek 14: 1b Sarcophagus of die Muses (Rome, Musc« Nazionale delle Terme) Obrázek 15: 2 Filippino Lippi, Worship of the Egyptian Bull God, Apis (London, National Gallery) Obrázek 16: 3 Titian, The Three ages of Man (Edinburgh, Nationa Gallery of Scotland) Obrázek 17: 4 Bartolommeo Veneto, The Lute Player (Boston, Isabella Stewart Gardner Museum) Obrázek 18: 5 Giovanni Bellini, Sacra conversazione (Venice, S Zaccaria) Obrázek 19: 6 Studiolo of Federigo da Montefeltro, intarsia (Urbino, Palazzo Ducale) Obrázek 20: 7 Giuseppe Belli, Portrait of Gasparo Alberti (Bergamo, Accademia Carrara) Obrázek 21: 8 Bachiacca (Francesco d’Umbertino),. A Youth Playing a Lute (New Orleans Museum of Art: Kress Collection) Obrázek 22: 9 Giovanni Cariani, The Lutenist (Strasbourg, Musée des Beaux-Arts) Obrázek 23: 10 Lorenzo Costa, Concert (London, National Gallery) Obrázek 24: 11 Sebastiano Florigerio, Musical Conversation (Mimich, Alte Pinakothek) Obrázek 25: 12 Mono da Feltre, The Three Ages of Man (Florence, Pitti Palace) Obrázek 26: 13 Andrea Mantegna, Parnassus (Paris, Musée du Louvre) Obrázek 27: 14 Lorenzo Costa, Allegory of the Court of Isabella d’Este (Paris, Musée du Louvre) Obrázek 28: 15 Jacopo Sansovino, Loggetta, St Mark’s Square, Venice. Obrázek 29: 1 Corbel with fiddler (early fourteenth century, Catalonia) (Vich Cathedral cloister) Obrázek 30: 2 Moroccan rabāb (? nineteenth century) (Oxford, Hate Collection) Obrázek 31: 3 Elders with piriform fiddles (Soria, west door, Santo Domingo) Obrázek 32: 4a Modern rabel Antonio Martínez (Cabuérniga) Obrázek 33: 4b Seventeenth-century rabel from Las Casteras, after Fernando Gomarín (Museo Etnográfico y Folklórico de Cantabria) Obrázek 34: 5a Bottle-shaped, waisted and piriform rabels (Santillana del Mar, Museo de las Comarcas de Cantabria) Obrázek 35: 5b Waisted rabel from the Campoó valley (Museo Etnográfico; Folklórico de Cantabria) Obrázek 36: 6a, b Modern rabel by Pedro Madrid (Santa Eulalia de Polaciones) Obrázek 37: 6 b Modern rabel by Pedro Madrid (Santa Eulalia de Polaciones) Obrázek 38: 7a Elder with waisted fiddle, c. 1170-1200 (Toro, Collegiate Church, archivoh over north door) Obrázek 39: 7b Elder with waisted fiddle, c.1240 (Toro, Collegiate Church, archivolt over west door) Obrázek 40: 8 Detail of waisled fiddle (illus. 5a) Obrázek 41: 9a,b Antonio Martinez making a rabel at his house in Cabuérniga Obrázek 42: 10 Pedro Madrid Gómez playing outside his house in Santa Eulalia Obrázek 43: 1 Toledo Biblioteca Capitular MS 16 f. 51 : inked initial, alto voice Obrázek 44: 2 Toledo Biblioteca Capitular MS 16, f. 91 : inked initial, alto voice Obrázek 45: 3 Toledo Biblioteca Capitular MS 16, f. 106v: signed inscription of Andrés de Torrentes attesting to his correction ol lhe first completed choirbook of the Toledan set Obrázek 46: 4 Toledo Cathedral Obra y Fábrica MS 837, f. 113r. Obrázek 47: 1 The Guidonian Hand from Amerus Practica artis musica (1271) Obrázek 48: 1 Josquin Desprez, „Et in terra“ from the Mass L’homme armé super voces musicales Obrázek 49: 1 Thomas Mace, Musick’s monument (London, 1676), p. 80: „How to keep time well“ Ex.1: Ex.1 Anonymous two-part setting of „Benedicamus domino“. The vertical lines in the upper voice represent short slanting lines in the manuscript; they have been interpreted as reflecting the position of the syllables „[Be]nedicamus do[mino]” Ex.2: Ex.1 Tenor patterns in Inter densas Ex.3: Ex.1 The hexachords Ex.4: Ex.3 Ex.5: Ex. 4 Anthonello de Caserta, beginning of the ballade „Dame gentil“ Ex.6: Ex 6 Ex.7: Ex.7 Ex.8: Ex. 8 Ex.9: Ex.9 Excerpt from illus. 1, considering the tactus to be unchanging and to be on the sebireve in znak an on the breve in znak Ex.10: Ex. 10 The same passage, considering the tactus to change in the proporstion 4 semibreves of znak = 3 semibreves of znak Seznam notových záznamů: Notový záznam 1: Ex. 1 Ar. de Ructis, Prevalet simplicitas Notový záznam 2: Ex. 2 Martinus Fabri, „Or se depart”, * orig. in red, ** the firts two notes of the ligatur orig. in black, *** the ligature orig. in red. Notový záznam 3: Anonymous, Novus miles sequitur Notový záznam 4: Ex.4 Johannes de Lymburgia, Pulcra es, arnica mea Notový záznam 5: Ex. 1 Damian à Goes, Ne laeteris, inimica mea (Example of the Aeolian mode from Glarean’s Dodecachordon) Notový záznam 6: Ex. 1 John Dowland, Sir Henry Umpton’s Funerall from Lachrimae or Seven Teares (1604): first strain Notový záznam 7: Ex. 2 Antony Holborne, The Countess of Pembroke’s Funerall (1599): first strain Notový záznam 8: Ex.2 Notový záznam 9: Ex.1 Tenor patterns in Inter densas (a = alteration, usually double a note’s normal length preceding one of the next higher value) Notový záznam 10: Ex.1 Francisco de La Torre, Alta Notový záznam 11: Ex. 1 Bars 1-4 of „Allez regrets“ in three different intabulations (a) Hayne van Ghizeghem, „Allez regrets“; (b) Vicenzo Capirola, „A les regres“; (c) Hans Gerle, „Ales regres“; (d) Leonhard Kleber, „Ales regres“ Figure 1 Figure 2 Figure 3 Figure 4 Notový záznam 12: Ex. 2 Bars 1-4 of „Allez regrets“ in four different chanson versions (a) Hayne van Ghizeghem, „Allez regrets“; (b) Alexander Agricola; (c) Anonymous; (d) Bartolomeo; (e) Ludwig Senfl Notový záznam 13: Ex.3 Anonymous, „Allez regrets“ Notový záznam 14: Ex.4 Loyset Compère, „Venes regretz“ Notový záznam 15: Ex.5 Compère, Venes regretz Notový záznam 16: Ex.6 Notový záznam 17: Ex. 7 Notový záznam 18: Ex. 8 Notový záznam 19: Ex. 9 Hayne van Ghizeghem, „Allez regrets“ compared to (b) Scompianus, Agnus Dei II Notový záznam 20: Ex. 1 The eight modes Notový záznam 21: Ex. 2 Notový záznam 22: Ex.3 Johannes Tinctoris, Liber de natura et proprietate tonorum, chapter 13 Notový záznam 23: Ex.4 Exordia "znak" pieces in the first mode Notový záznam 24: Ex. 1 The hexachords Notový záznam 25: Ex.2 Solmization Notový záznam 26: Ex. 3 Location of the mi-fa progression Notový záznam 27: Ex. 4 Ficta steps outside the Hand Notový záznam 28: Ex. 5 Johannes Tinctoris, Missa sine nomine I, Kyrie I Notový záznam 29: Ex.6 Adrian Willaert, Quid non ebrietas (c.1519) Notový záznam 30: Ex. 7 Johannes Tinctoris, Missa sine nomine 1, Kyrie II Notový záznam 31: Ex. 1 Soprano (C1i) clef: range Notový záznam 32: Ex. 2 „Chiavi naturali“: ranges Notový záznam 33: Ex. 3 „Chiavette“: ranges Notový záznam 34: Ex. 1 Carlo Gesualdo, Tenebrae Responsory for Holy Saturday Notový záznam 35: Ex. 1 Notový záznam 36: Ex. 2 Guillaume de Machaut, beginning of the rondeau „Quant ma dame“ (Rondeau no. 19) Notový záznam 37: Ex.4 Anthonello de Caserta, beginning of the ballade „Dame gentil“ Notový záznam 38: Ex.5 Jacopo da Bologna, beginning of the madrigal „Aquil’altera“ Notový záznam 39: Ex. 8 Guillaume Dufay, from the motet Nuper rosarum flores Notový záznam 40: Ex. 9 Excerpt from illus. 1, considering the tactus to be unchanging and to be on the sebireve in znak an on the breve in znak Notový záznam 41: Ex. 10 The same passage, considering the tactus to change in the proporstion 4 semibreves of znak = 3 semibreves of znak Notový záznam 42: Ex. 1 Notový záznam 43: Ex. 2 Diego Ortiz, Recercada „Doulce memoire“ Notový záznam 44: Ex. 1 Ornamentation as an aid to phrasing Notový záznam 45: Ex. 2 From accompanied monody to Burgundian chanson