Kurz asistivních technologií

O kurzu

  • Plný název kurzu: Kurz asistivních technologií pro zpřístupnění výuky studentům se specifickými nároky
  • Osvědčení o absolvování: úspěšní absolventi kurzu obdrží mikrocertifikát
  • Datum konání: jaro 2026 (počínaje týdnem od 23. 2.)
  • Rozsah:
    • základní úroveň kurzu: 13 výukových hodin, 1× 100 minut týdně
    • rozšířená úroveň kurzu: 25 výukových hodin, 2× 100 minut týdně
  • Forma kurzu: volitelně distanční nebo prezenční (Komenského nám. 2)
  • Registrace do 18. 2. 2026: czv@teiresias.muni.cz
  • V případě dotazů kontaktuje garanta kurzu ing. Svatoslava Ondru

Cena

  zaváděcí cena pro r. 2026 plná cena
základní úroveň 3 490 Kč 4 490 Kč
rozšířená úroveň 7 290 Kč 8 390 Kč

Cílové skupiny účastníků

  1. učitelé, asistenti učitele, pracovníci poradenských a podpůrných pracovišť apod. – doporučujeme základní úroveň kurzu
  2. technici IT, budoucí lektoři a instruktoři v oblasti asistivních technologií – doporučujeme rozšířenou úroveň kurzu

Obecná náplň kurzu

Kurz nabídne ucelený přehled obvyklých asistivních technologií, jejichž hlavním účelem je zpřístupnění informací, komunikace a obecně studijní práce hlavním skupinám žáků/studentů se smyslovými, pohybovými a dalšími postiženími a obtížemi. Účastníci kurzu budou seznámeni s typickými dopady jednotlivých typů postižení a práce pomocí asistivních technologií na percepci informací a komunikaci a budou metodicky vedeni jak technologie integrálně začleňovat do vzdělávacího procesu a studijní práce žáka/studenta s ohledem na cíl dané výuky, jež je předmětem zpřístupnění. Napříč kurzem bude zohledňováno využití asistivních technologií v rámci prezenční i distanční výuky.

Obsah kurzu

  1. Asistivní technologie pro uživatele se zrakovým postižením
    • technologie pro zvětšení a další přizpůsobení obrazu
    • odečítač obrazovky
    • brailleský hmatový displej s odečítačem obrazovky
    • základní technologie pro výrobu hmatových dokumentů a grafiky
    • aplikovatelnost AT ve vybraných situacích v prezenční i distanční výuce
    • specifické asistivní technologie pro zpřístupnění výuky vybraných předmětů/oborů
  2. Asistivní technologie pro uživatele se sluchovým postižením
    • technologie pro zpřístupnění řečové komunikace přenosem a zesílením audiosignálu
    • technologie pro písemnou komunikaci a textový přepis řeči v reálném čase
    • aplikace pro podporu komunikace ve znakovém jazyce
    • praktický nácvik využití AT ve vybraných situacích v prezenční i distanční výuce
  3. Asistivní technologie pro uživatele s pohybovým postižením
    • alternativní vstupní zařízení
    • technologie pro hlasové ovládání počítače a diktování textu
    • aplikace pro vytváření netextových objektů
  4. Asistivní technologie pro uživatele se specifickými poruchami učení
    • technologie pro podporu čtení
    • technologie pro podporu psaní
    • technologie pro podporu paměti a pozornosti, pro organizaci času
  5. Základy přístupnosti studijních materiálů
    • technicky korektní dokument – základ jeho přístupnosti
    • specifika vybraných formátů dokumentů

Absolvent studia je schopen

V základní úrovni kurzu

  • porozumět účelu asistivních technologií, které běžně používá žák/student s postižením;
  • s žákem/studentem komunikovat, vyměňovat si informace a celkově spolupracovat formou, která zohledňuje pracovní metody žáka/studenta založené na využití asistivních technologiích;
  • identifikovat další technologie, které je pro danou výuku účelné využít a jak je do výuky začlenit;
  • žáka/studenta metodicky vést k efektivnímu využívání asistivních technologií s ohledem na daný výukový předmět.

V rozšířené úrovni dále

  • ovládat a používat předmětné asistivní technologie;
  • orientovat se v alternativách asistivních technologií stejného druhu, porovnávat je a doporučovat kombinaci technologií pro danou výukovou situaci;
  • potřebným způsobem zprovoznit a nakonfigurovat hardwarové a softwarové asistivní technologie;
  • poskytovat technickou podporu a konzultace ostatním partnerům výukového prostředí, poskytovat jim metodické vedení při aplikování asistivních technologií s ohledem na daný výukový předmět.